20221005 SUKKOTH 1.NAP

Sukkoth esetében Ab Yahuah két, az Ő ünnepeit részletező nagyobb szakasz sorain keresztül felhívja
mind Izrael, mind a közöttük lakozó jövevények figyelmét, ezen kijelölt időpont örvendetes jellegére.
A Sátorok ünnepe, ahogyan mi ismerjük, egy nyolc napon át tartó boldog, önfeledt magasztalása
Elohim nagy nevének, életünket adó Szavának, valamint felénk való csodálatos gondoskodásának.
Mindaz, amiért a kihívottak egész éven át kitartóan és szorgalmasan fáradoztak, az év ezen záró szakaszában megmutatja gyümölcsét, legyen az jó vagy romlott. Ez a kijelölt időpont lehetőségeket rejt magában,
mely lehetőségeket érdemes minden körülmények között felhasználni az önértékelésre,
illetve az adott közösség teljesítményének, jellemének átvizsgálására.

3Móz 23:33 Szóla ismét Yahuah Mózesnek, mondván:
3Móz 23:34 Szólj Izrael fiainak, mondván: Ugyanennek a hetedik hónapnak tizenötödikén a sátorok ünnepe legyen Yahuah-nak hét napig.
3Móz 23:35 Az első napon különválasztott gyülekezés legyen, semmi robota munkát ne végezzetek.
3Móz 23:36 Hét napon áldozzatok Yahuah-nak tűzáldozatot, a nyolcadik napon pedig különválasztott gyülekezéstek legyen és [újra] tűzáldozattal áldozzatok Yahuah-nak; berekesztő ünnep ez, semmi robota munkát ne végezzetek azon.
3Móz 23:37 Ezek Yahuah-nak ünnepei H4150 ‫מוֹעֵד‬, amelyeken különválasztott gyülekezésekre H4744 ‫מִקְרָא‬ kell gyülekeznetek H7121 ‫קָרָא‬, hogy áldozzatok Yahuah-nak tűzáldozattal, egészen égőáldozattal, ételáldozattal, véres- és italáldozattal: minden napét a maga napján.
3Móz 23:38 Yahuah-nak szombatjain kívül, adományaitokon kívül, fogadásból és szabad akaratból való minden ajándékaitokon kívül amelyeket adni szoktatok Yahuah-nak,

Röviden kiemelném a fenti szakaszból egyrészt azt a tényt, miszerint az Ő 3 Mózes 23-as fejezetben említett kijelölt időpontjai – egyfajta – Sabbat napok, és kötelező gyülekezést ír elő Elohim az Ő gyermekei számára. Nem lehetséges tehát ezeket Ab Yahuah elképzelése szerint elvégezni, megtartani az otthonunkban magányosan vagy online formában, hiszen az nem összegyülekezés. Az igemód, melyet Elohim választ akaratának kifejezésére gyakran az úgynevezett „befejezetlen vagy imperfektum”,
mely egy folyamatot belülről szemlél, nyitva hagyva annak végkimenetelét:

„A perfektummal ellentétben az imperfektum egy folyamatban lévő cselekvést, eseményt vagy éppen fennálló állapotot belülről szemlél. Általános, objektív ténymegállapításokra használható, melyek a beszélő egyéni meglátásai, az események alakulására nincs befolyásuk. Fordítása a szövegkörnyezetnek megfelelően lehet múlt, jelen vagy jövő idejű.
Tehát: Az imperfektum nem egyenlő a jövő idővel! Az imperfektum egy belső szemléletmód, ami fennálló vagy folyamatban lévő dolgot ír le, nyitva hagyva annak végkimenetelét.”

(Forrás: Arnold – Choi, A Guide to Biblical Hebrew Syntax, Cambridge UP, Cambridge, 2003)

Leszögezhetjük ezért hát, hogy Ab Yahuah kijelölt időpontjai, továbbá az azokra vonatkozó előírások
örök érvényűek, hiszen nem határozta meg azok végét, csak elmondta a rájuk vonatkozó előírásokat.

H4150 ‫מוֹעֵד‬ (môʿéḏ) 1) kijelölt idő, (konkrét) időpont, ünnepnap 2) kijelölt találkozás 3) kijelölt hely, gyülekezőhely, találkozóhely 4) megbeszélt jel, jeladás

H4744 ‫מִקְרָא‬ (miqərá’) 1) egybehívás, összehívás (ti. különválasztott gyülekezés) 2) felolvasás

H7121 ‫קָרָא‬ (qárá’) I. alapjelentés Kal 1) kiált, kiabál 2) hív, szólít, segítségért kiált 3) hirdet, kihirdet, kinyilvánít, kikiált, bejelent (ti. proklamál) 4) (hangosan) olvas, hangosan felolvas 5) összehív, odahív, meghív, elhív 6) hív, nevez, nevet ad, elnevez

3Móz 23:37 Ezek Yahuah-nak ünnepei H4150 ‫מוֹעֵד‬, amelyeken különválasztott gyülekezésekre H4744 ‫מִקְרָא‬ kell gyülekeznetek H7121 ‫קָרָא‬

Elohim kijelölt időpontjaira egy összehívást kell kihirdetnünk, összehívván a közösséget a megfelelő,
Általa kijelölt időben, folyamatosan, mindörökké, a Szó elhangzásának napjától, korlát nélkül.

3Móz 23:39 Ugyancsak a hetedik hónapnak tizenötödik napján, amikor a földnek termését betakarjátok, Yahuah-nak ünnepét ünnepeljétek hét napig: az első napon nyugodalom napja, és a nyolcadik napon is nyugodalom napja [legyen].
3Móz 23:40 És vegyetek magatoknak az első napon szép fának gyümölcsét, pálmafa ágait, sűrű levelű fa lombját, és patak mellett való fűzgallyakat, és örvendezzetek H8055 שָׂמֵחַ‬ Yahuah előtt, a ti Elohim-etek előtt hét napig.
3Móz 23:41 Így ünnepeljétek meg azt Yahuah-nak ünnepét minden esztendőben hét napig. Örökkévaló rendtartás legyen ez a ti nemzetségeiteknél; a hetedik hónapban ünnepeljétek azt.
3Móz 23:42 Sátorokban lakjatok hét napig, minden bennszülött sátorokban lakjék Izraelben.
3Móz 23:43 Hogy megtudják a ti nemzetségeitek, hogy sátorokban lakattam Izrael fiait, amikor kihoztam őket Egyiptom földéről. Én vagyok Yahuah, a ti Elohim-etek.
3Móz 23:44 És szóla Mózes Izrael fiainak Yahuah-nak ünnepei felől.

H8055 שָׂמֵחַ‬ (śámaḥ śáméaḥ) Kal 1) örül vminek, gyönyörködik vmiben, boldog vmi miatt 2) örvendezik, örömét leli vmiben, ünnepel (ti. vallási értelemben)

2Móz 4:13 Ő pedig monda: Kérlek, Uram, csak küldd, akit küldeni akarsz.
2Móz 4:14 És felgerjede Yahuah haragja Mózes ellen és monda: Nemde atyádfia neked a Lévi nemzetségből való Áron? Tudom, hogy ő ékesenszóló és íme ő ki is jő elődbe s mihelyt meglát, örvendezni H8055 שָׂמֵחַ‬ fog az ő szívében.
2Móz 4:15 Beszélj azért vele, és add szájába a beszédeket, és én leszek a te száddal és az ő szájával és megtanítlak titeket arra, amit cselekedjetek.

Az örvendezni ige első előfordulása 2 Mózes 4:14, mikor is Aharon bensőjében boldogság támad Moshe-t megpillantván. További jelentései: felvidítani, felvidámítani, örvendeztetni, örömöt, boldogságot okozni.

Örvendezik
Nagy örömet érez, örömét külsőleg is mutatja, s ismételten kifejezi.

Örvendetes
(Nagy) örömet, jóleső megelégedettséget és tetszést keltő.

Öröm főnév

  1. Kedvünk szerinti dolognak reánk való lelki hatásával kapcsolatos egész lényünket átható derűs, vidám és kellemes érzés, az általa keltett lelkiállapot.
  2. Az az alkalom, esemény, amelynek örülünk, ill. az a személy, lény, tárgy, aki, amely ilyen érzést kelt bennünk.

Ezeket az érzéseket szeretné Ab Yahuah érzékelni szívünkben Sukkoth alkalmával. Részese akar lenni
a mi örömünknek, melyet az Ő törődése, gondoskodása, egész éven át tartó hosszan tűrése és irgalma
vált ki belőlünk, többek között. Visszatekintvén az elmúlt esztendőre az ember felelevenítheti azt a rengeteg alkalmat, amikor Elohim segítette, támogatta, türelemmel igazgatta életének eseményeit a számunkra
lehető legjobb végkifejlet elérése érdekében. Végső soron az Ő tevékenységének célja egy család kialakítása, egy olyan családé, amelyben az Ő Elsőszülött Fia mellett, számtalan sok gyermek hordozza az Ő csodálatos, hibátlan karakterének jellemvonásait a teremtett világban.

5Móz 16:13 A sátorok ünnepét hét napig tartsd, mikor begyűjtöd [a termést] a te szérűdről és sajtódról.
5Móz 16:14 És örvendezz a te ünnepeden, te és a te fiad, a te leányod, szolgád és szolgálóleányod, a lévita, a jövevény, az árva és az özvegy, akik belül vannak a te kapuidon.

5Móz 16:15 Hét napig ünnepelj Yahuah-nak, a te Elohim-ednek azon a helyen, amelyet kiválaszt Yahuah-; mert megáld téged Yahuah, a te Elohim-ed minden termésedben, és kezeidnek minden munkájában; azért örvendezz igen!
5Móz 16:16 Minden esztendőben háromszor jelenjen meg közüled minden férfiú Yahuah-nak, a te Elohim-ednek színe előtt azon a helyen, amelyet kiválaszt; a kovásztalan kenyerek ünnepén, a hetek ünnepén, és a sátorok ünnepén. De üres kézzel senki se jelenjen meg Yahuah előtt!
5Móz 16:17 Ki-ki az ő képessége szerint [adjon], Yahuah-nak, a te Elohim-ednek áldása szerint, amelyet ad neked.

Nézzünk meg néhány sort különböző gyülekezetektől, hogyan is igyekeznek ők értelmezni, alkalmazni,
illetve megtartani Ab Yahuah-nak ezt az ünnepét:

MAZSIHISZ: „A Szukkot (Sátoros ünnep) eredetileg a termés begyűjtésének volt az örömünnepe. Erre mutat az ekkor lengetett csokor: pálma (luláv), citrus (etrog), mirtusz és szomorúfűz. Négy eleméből kettő (a pálma és a citrus) zsidó szimbólumokká lettek már az ókorban, különösen a sírköveken. (szuk2) Az ünnep második értelme: emlékezés a pusztai vándorlásra. Ezért állítanak fel sátrat.

A zsidó néphit azt tartja, hogy az Újévkor beírt és az Engesztelő napon megpecsételt ítélet ekkor válik jogerőssé. Ez először a Midrás Tehilimben nyer kifejezést (ed. Buber, 128-129.). Ezért újból fehérbe öltöznek és az ünnepi csokorral hét körmenetet tesznek a zsinagógában. Számos Hósává – héber költői kompozíció készült erre az alkalomra (Kálir Jószéf Ibn Abitur, Szaádja). A refrén mindig ez: Hósáná (segíts meg).

Innen az Új Testamentum használta hozsanna. A megelőző éjjelt ébren töltik a zsinagógában vagy a sátorban. (en5) Részleteket olvasnak a Bibliából, a Talmudból és a Zóhárból. Az utolsó percekben még befolyásolni akarják az égi ítélkezést. Több képzet fűződött az éjjelhez. Lesték a pillanatot, amikor meghasad az ég és minden kívánság teljesül.„
https://mazsihisz.hu/a-zsidosagrol/judaizmus/zsido-unnepek/satoros-unnep-a-tora-unnepe

JELESNAPOK.HU: „A zsidó nép 40 éves pusztai vándorlása során teljes odaadással kellett bízzon Yahuah-ban, akkor is, ha sok szenvedést kellett kiállniuk. Yahuah mindvégig gondoskodott a népéről: hol vizet fakasztott a hegyből, hol mannával és fürjjel táplálta őket. A Sátoros ünnep ezt a bizakodást jelképezi, amivel Elohim-re hagyatkozott a nép, valamint emlékezés a vándorlásra, amikor még sátrakban laktak.
Ezt még inkább kiemeli az, hogy a Tóra megszabja az ünnep idejét is, ami pedig az év folyamán bármikor lehetne, mivel nem kötődik konkrét történelmi esemény dátumához. A Tóra parancsa szerint azonban az év utolsó aratásával együtt kell megtartani az ünnepet, amikor hálával és köszönettel emlékeznek az ember szükségleteiről gondoskodó Örökkévalóra.
A Tóra ezeket a napokat a betakarítás ünnepeként is említi. Több vidám vallási szertartás, sok ének és tánc kíséri ezt az örömünnepet.

A tórai előírás szerint Szukát (sátor, bódé) kell építenünk. A másik rituális kötelesség az előírt négyféle növényből (citrus, pálmaág, mirtuszág, fűzfaág) készített csokorral az Örökkévaló előtti örvendezés. A csokor minden irányba lengetése szimbolizálja, hogy Elohim mindenütt jelen van.”

Neumann-ház – Irodalmi Szerkesztőség https://jelesnapok.oszk.hu/prod/unnep/szukkot__satoros_unnep

HIT GYÜLEKEZETE: „Az ünnep középpontjában a sátor áll, ami a Biblia szimbolikájában az ember intim szféráját, Yahuah-ral való személyes kapcsolatot, ideiglenes lakhelyet, az ember földi életét, és Yahuah dicsőségét is kifejezi.
Beteljesedése:
Ennek az ünnepnek a beteljesedése a messiási Ezeréves Királyságra datálható.”

https://www.hitgyulekezete.hu/lexikon/satorok-unnepe

BIBLIAI TANÍTÁSOK: „A mózesi törvényben foglalt ünnepek sorozatában a hetedik és egyben utolsó ünnep a sátoros ünnep. Ahogy a négy tavaszi ünnep a Messiás első eljövetelével teljesedett be, ugyanúgy kötődnek az őszi ünnepek, a Messiás második eljöveteléhez.
Az ünnep első téves alkalmazása a Messiás átváltozása során történt. Yahusha három tanítványával együtt felment a Hermon hegyére, és megmutatta a tanítványainak a dicsőségét. A hegyen megjelent Mózes és Illés, és a Messiás közelgő haláláról beszéltek.”

Máté 17:1 És hat nap múlva magához vevé Yahusha Pétert, Jakabot és ennek testvérét Jánost, és felvivé őket magukban egy magas hegyre.
Máté 17:2 És elváltozék előttük, és az ő orcája ragyog vala, mint a nap, ruhája pedig fehér lőn, mint a fényesség.
Máté 17:3 És íme megjelenék őnekik Mózes és Illés, akik beszélnek vala ő vele.
Máté 17:4 Péter pedig megszólalván, monda Yahusha-nak: Uram, jó nekünk itt lennünk. Ha akarod, építsünk itt három hajlékot, neked egyet, Mózesnek is egyet, Illésnek is egyet.

„Emlékezzünk arra, amit Péter látott. Látta azt a dicsőséget, amivel az ember fia a királyságában rendelkezni fog. Tudta Zakariás 14-ből, hogy a sátoros ünnep a messiási királyságban teljesedik be. Ezért lesz kötelező a messiási királyságban megünnepelni a sátoros ünnepet. Nyilvánvaló, hogy ezt az élményt megelőzően Péter még nem értette a halál és feltámadás programját.
Most látta dicsőséget, amivel Yahusha a királyságban rendelkezik, és azt feltételezte, hogy eljött az idő a királyság megalapítására. Azt gondolta, ekkor teljesedett be a sátoros ünnep, és ezért akart három sátrat építeni. De ekkor még nem értette a halál és feltámadás programját, nem értette, hogy a pászka (pészah) ünnepének be kell teljesülnie, mielőtt a sátoros ünnep beteljesülhet.

A második téves alkalmazás a Messiás diadalmas jeruzsálemi bevonulása alatt történt. Ahogy lovagolt a szamárcsikón Jeruzsálembe, futótűzként terjedt el a hír, hogy Yahusha közeledik, és úgy lovagol be, mint a zsidók messiási királya.”

Márk 11:7 És oda vivék a vemhet Yahusha-hoz, és ráveték felső ruháikat; ő pedig felüle reá.
Márk 11:8 Sokan pedig felső ruháikat az útra teríték, mások pedig ágakat szegdelnek vala a fákról és az útra hányják vala.
Márk 11:9 Akik pedig előtte menének, és akik követék, kiáltának, mondván: Hozsánna! Áldott, aki jő Yahuah-nak nevében!
Márk 11:10 Áldott a mi Atyánknak, Dávidnak országa, amely jő Yahuah-nak nevében! Hozsánna a magasságban!

„A négy evangélium együttesen leírja a tömeg összes reakcióját. Különböző módon reagáltak. Először, pálmaágakat vágtak le (amiket az ünnep során a sátorkészítéshez használtak), és a szamár lábai elé tették, amelyen Yahusha lovagolt. Másodszor, hozsannát kiáltottak, héberül hoshanah.

Harmadszor, azt mondták, áldott, a ki jő Yahuah-nak nevében. Rendszerint ezek nem olyan dolgok, amiket pészah alatt tesznek, hanem sokkal inkább a sátoros ünnep alatt.
Azonban még nem értették meg, hogy Yahusha nem a sátoros ünnepet tölti be, hanem azért jött, hogy a pészahot betöltse. A pészahot nem a királyság megalapítása töltötte be, hanem a Messiás halála. A tömegek félreértelmezték a Jeruzsálembe való belovagolás eseményét.
Továbbá az egyik köszöntés, amit Yahusha-hoz intéztek a következő volt: „áldott, a ki jő Yahusha-nak nevében”, amely a messiási 118-as zsoltár 26. verséből idézik. A zsidó kontextusban ez a hivatalos messiási üdvözlés. A rabbik tanították, ha jön a Messiás ezekkel a szavakkal kell köszönteni. Amikor az emberek Yahusha-nak intézték ezeket a szavakat, akkor ezrek és ezrek hirdették ki, hogy ő Izrael Messiása.”

https://bibliatanitasok.hu/book/satoros-unnep-es-messias

Mindenki egyetért azzal a megállapítással, amelyet mi is megtettünk már korábban, és hamarosan megvizsgálunk újra, miszerint Sukkoth, a Sátoros ünnep, egy visszaemlékezés az Exodus utáni időszak vándorlásaira. Másrészt azonban, és számunkra sokkal jelentősebb ez az értelme, előre mutat az Ezeréves, illetve Örök Királyságokra, mikor Elohim sátora az emberekkel lesz. Mindezek után Ab Yahuah Zachariah írásain keresztül egyértelműsíti a Sukkoth fontosságát, valamint központi szerepét
a Millenniumi Királyság Elohim tiszteleti rendtartásai között.

Összegyűjtetnek a népek Izrael ellen
Zak 14:1 Íme, eljön Yahuah-nak napja, és a te prédádat felosztják benned.
Zak 14:2 Mert minden népet ütközetre gyűjtök Jeruzsálemhez, és megszállják a várost, és kirabolják a házakat, megszeplősítik az asszonyokat; és a város fele számkivetésbe megy, de a nép maradéka nem gyomláltatik ki a városból.
Zak 14:3 Mert eljön Yahuah, és harcol azok ellen a népek ellen, amint harcolt vala ama napon, a harcnak napján.
Zak 14:4 És azon a napon az Olajfák hegyére veti lábait, amely szemben van Jeruzsálemmel napkelet felől, és az Olajfák hegye közepén ketté válik, kelet felé és nyugat felé, igen nagy völggyé, és a hegynek fele észak felé, fele pedig dél felé szakad.
Zak 14:5 És az én hegyem völgyébe futtok, mert a hegyközi völgy Azálig nyúlik, és úgy futtok, amint futottatok a földindulás elől Uzziásnak, Júda királyának napjaiban. Bizony eljő Yahuah, az én Elohim-em, [és] minden különválasztott vele.
Zak 14:6 És úgy lesz azon a napon: Nem lesz világosság, a ragyogó testek összezsugorodnak.
Zak 14:7 De lesz egy nap, amelyet Yahuah tud, se nappal, se éjszaka, és világosság lesz az estének idején.
Elohim-i szabadítás
Zak 14:8 És e napon lesz, hogy élő vizek jőnek ki Jeruzsálemből, felerészük a napkeleti tenger felé, felerészük pedig a nyugati tenger felé, [és] nyárban és télben [is úgy] lesz.
Zak 14:9 És Yahuah lesz az egész földnek királya, e napon egy Gazda lészen, és a neve is egy.
Zak 14:10 Az egész föld síksággá változik Gebától kezdve Rimmonig, déli irányban Jeruzsálem felé, és felmagasztaltatik és a maga helyén marad a Benjámin kapujától az első kapu helyéig, a szegletkapuig, és a Hananéel tornyától a király sajtójáig.
Zak 14:11 És lakni fognak benne, és nem éri többé pusztulás, és bátorságban lakoznak Jeruzsálemben.
Az ellenségek büntetése
Zak 14:12 És ez lesz a csapás, amellyel megcsapkod Yahuah minden népet, amelyek Jeruzsálem ellen gyülekeznek: Megsenyved a húsuk és pedig amíg lábaikon állnak, szemeik is megsenyvednek gödreikben, nyelvük is megsenyved szájukban.
Zak 14:13 És azon a napon lesz, hogy Yahuah nagy háborúságot támaszt közöttük, úgy, hogy ki-ki a maga társának kezét ragadja meg, és a maga társának keze ellen emeli fel kezét.
Zak 14:14 Sőt még Júda is harcolni fog Jeruzsálem ellen, és összegyűjtetik a körös-körül lakó népek minden gazdagsága: arany, ezüst és igen sok ruha.
Zak 14:15 És éppen olyan csapás lesz a lovakon, öszvéreken, tevéken, szamarakon és mindenféle barmokon, amelyek e táborban lesznek, amilyen ez a csapás.

Elohim országának dicsősége és elterjedése
Zak 14:16 És lészen, hogy akik megmaradnak mindama népek közül, amelyek Jeruzsálem ellen jőnek: esztendőről esztendőre mind felmennek, hogy hódoljanak a királynak, a Seregek Urának, és megünnepeljék a sátorok ünnepét.
Zak 14:17 És lészen, hogy aki nem megy fel e föld nemzetségei közül Jeruzsálembe, hogy hódoljon a királynak, a Seregek Urának: nem lészen azokra eső.
Zak 14:18 És ha nem megy fel, vagy nem jön fel az egyiptomi nemzetség, ő rájuk sem lészen; [de] lészen az a csapás, amellyel megcsapkodja Yahuah a népeket, akik nem mennek fel a sátorok ünnepét megünnepelni.
Zak 14:19 Ez lészen Egyiptomnak büntetése, és mindama népek büntetése, akik nem mennek fel a sátorok ünnepét megünnepelni.

Örvendezés ez a kijelölt időpont Ab Yahuah jóságának, szeretetének, kegyelmének és szabadításának,
melyet mi, az Ő gyermekei tapasztalhatunk napról napra, Sabbatról Sabbatra, Új Hónapról Új Hónapra, ünnepről ünnepre, évről évre. Mindezek mellett emlékeztet minket a közelgő Királyságra,
mikor az Ő Sátora örökké az emberrel lesz, láthatjuk az Ő Szavának igaz, tiszta uralmát ezer esztendeig.
Azt követően pedig, egy jelen pillanatban még elképzelhetetlen ragyogásban élhetünk örökre Ab Yahuah, Yahusha HaMassiach és a különválasztottak társaságában.

Zak 14:20 Azon a napon a lovak csengettyűin is ez lesz: Yahuah-nak különválasztatott. És a fazekak Yahuah-nak házában olyanokká lesznek, mint az oltár előtt való medencék.
Zak 14:21 És Jeruzsálemben és Júdában minden fazék a Seregek Urának különválasztatik, és eljőnek mind, akik áldozni akarnak, és választanak közülük és főznek azokban; és nem lészen többé Kananeus a Seregek Urának házában e napon. HALLELUJAH!

Támogasd az igazság terjesztését az adód 1%-ával!

Yahuah Útja Egyesület 1% adó
Adószám: 19140094-1-03
Technikai szám: 2594

Az oldal fenntartása rengeteg munkával, illetve költségekkel jár. Amennyiben szeretnél nekünk segíteni az igazság terjesztésében adoményodat küld az alábbi bankszámlára:

la

YAHUAH ÚTJA EGYESÜLET,

OTP BANK: 11744003-24422916-00000000

Nemzetközi bankszámlaszám (IBAN):
HU71117440032442291600000000

SWIFT/BIC KÓD: OTPVHUHB