EMLÉKEZET ÉS TANULÁS 2022.11.26

Az emlékezet csak egy agyunk azon képességei közül, melyek nélkülözhetetlenek a hosszú távú,
sikeres élethez Ab Yahuah-val. Annak ellenére, hogy az ember képes igen primitív módon viselkedni,
az emberi elme és gondolkodásmód rendkívül összetett. Ezúttal meg fogunk vizsgálni számos agyi funkciót
és reményt szeretnék adni mindenkinek, mert ezek nagy része gyakorlással és kitartással
jelentős mértékben fejleszthető. Elohim Igazsága egy fokozatosan nehezedő Utat világít meg előttünk, amelyen megmaradni egyáltalán nem egyszerű, ezért szükség van egy akaratlagos,
hosszú távú erőfeszítésre az ember oldaláról, különben a homályba fog veszni a helyes irány.

Ján 9:1 És amint eltávozék, láta egy embert, aki születésétől fogva vak vala.
Ján 9:2 És kérdezék őt a tanítványai, mondván: Mester, ki vétkezett, ez-e vagy ennek szülei, hogy vakon született?
Ján 9:3 Felele Yahusha: Sem ez nem vétkezett, sem ennek szülei; hanem, hogy nyilvánvalókká legyenek benne Elohim dolgai.
Ján 9:4 Nekem cselekednem kell annak dolgait, aki elküldött engem, amíg nappal van: eljő az éjszaka, mikor senki sem munkálkodhatik.
Ján 9:5 Míg e világon vagyok, e világ világossága vagyok.
Ján 9:6 Ezeket mondván, a földre köpe, és az ő nyálából sárt csinála, és rákené a sarat a vak szemeire,
Ján 9:7 És monda neki: Menj el, mosakodjál meg a Siloám tavában (ami azt jelenti: Küldött). Elméne azért és megmosakodék, és megjöve látva.

„Vakon született és kora gyermekkorban megvakult embereket vizsgálva kiderült, hogy a látókérgük specializálódott a tapintásra, azaz az agy a kihasználatlan területet meghódította egy vakok számára igen fontos képesség hatékonyságának a növelésére (Sadato és mtsi., 1998). Féloldali bénultságból is tökéletesen fel lehet gyógyulni gyakorlással, mivel az agy képes „áthuzalozni” önmagát, s a kiesett motoros területek helyett más területek veszik át a mozgatás funkcióját (Doidge, 2007).

A nyelvi értésért felelős Wernicke területen a neuronok elágazásainak és szinapszisainak száma az iskolázottság függvénye: minél bonyolultabb szövegeket kell valakinek éveken át megértenie, annál összetettebb lesz a beszédértésért felelős agyterülete (Jacobs és mtsi., 1993). A londoni taxisofőrök bal és jobb hippokampusza, azaz az emberi verbális memória és mentális térkép funkcióját betöltő két fontos struktúrájának mérete a taxizásban eltöltött idővel volt arányos (Maguire és mtsi., 2000).

https://www.tenyek-tevhitek.hu/az_agy_fejlesztese-barmikor_es_barmire.htm

Márk 2:8 És Yahusha azonnal észrevevé az ő lelkével, hogy azok magukban így okoskodnak, és monda nekik: Miért gondoljátok ezeket a ti szívetekben?
Márk 2:9 Mi könnyebb, azt mondanom-e a gutaütöttnek G3885 παραλυτικός: Megbocsáttattak neked a te bűneid, vagy ezt mondanom: Kelj fel, vedd fel a te nyoszolyádat, és járj?
Márk 2:10 Hogy pedig megtudjátok, hogy az ember Fiának van hatalma e földön a bűnöket megbocsátani, monda a gutaütöttnek G3885 παραλυτικός:
Márk 2:11 Mondom neked, kelj föl, vedd fel a te nyoszolyádat, és eredj haza.
Márk 2:12 Az pedig azonnal fölkele és felvévén nyoszolyáját, kiméne mindenkinek láttára; úgy hogy mindenki elálmélkodék, és dicsőíté Elohim-et, ezt mondván: Soha sem láttunk ilyet!

G3885 παραλυτικός, ή, όν (paralütikosz, é, on) béna

Yahusha cselekedetei bemutatják Elohim erejének testre és lélekre gyakorolt gyógyító hatását,
reményt adván minden szenvedőnek egy jobb éltre. Ab Yahuah nem rest megtenni a kezdeti lépéseket felénk, mindig szeretettel és szánalommal tekintvén teremtményeire, ám a tartós siker egy aktív szerepvállalást igényel a mi részünkről, mely a tántoríthatatlan hitre épül. El kell hinnünk az Ő Szavait,
majd életvezetésünket azokhoz igazítván az összes akadályon keresztül bizonyítanunk kell annak valóságát.

Képességeink fejlődése Elohim tevékenységének egyértelmű és megkérdőjelezhetetlen jele
mindannyiunk életében, amennyiben Ő nem segítene az Ő csodálatos közbeavatkozásával,
az ember nem lenne képes elérni semmifajta eredményt az életben.

Luk 18:27 Ő pedig monda: Ami embereknél lehetetlen G102 ἀδύνατος, lehetséges Elohim-nél.

G102 ἀδύνατος, ον (adünatosz, on) 1) lehetetlen 2) erőtlen, gyenge, tehetetlen (fizikai állapot) 3) alkalmatlan, képtelen vmire

Majdhogynem utalhat a Ruach hiányára vagy gyengeségére a gutaütött esetében, hiszen a kifejezés eredete
a dünamis, vagyis a Ruach erejének hiányára vezethető vissza. Amint Elohim megadja az Ő
különválasztott Ruach-ját a hívőnek, az szó szerint új életre kel, és testileg-lelkileg megújult emberré lesz.

„Amikor az akaraterőt az izomhoz hasonlítottuk, akkor valójában azt a tapasztalatot sűrítettük egy kézenfekvő hasonlatba, hogy az agy az „akaraterő” funkcióért felelős területe a gyakorlásra valóban megerősödik. Ugyanígy nyilvánvaló, hogyha valaki a fejét állandóan információval tömi, a memóriája valami módon egyre jobb lesz. Nagy tudású sakkozók hihetetlen sok mérkőzést tárolnak a fejükben, és nagymesterek akár 50 szimultán lejátszott mérkőzést is reprodukálni tudnak a tornát követően.

Mivel a verbális IQ sok vizsgálat által igazoltan szoros kapcsolatot mutat az olvasási készséggel és olvasási szokással, visszamenőleg megvizsgálták kísérleti személyeik olvasási képességeit és szokását. Kiderült, hogy akiknek már az első mérés időpontjában magas volt a verbális intelligenciájuk és továbbra is olvastak, azoknak nőtt a verbális IQ-juk. Ebből feltételezhető, hogy már eleve azért volt magasabb, hiszen már régóta olvastak. Akiknek gyengébb volt az olvasási képességük, azoknak gyengébb volt az verbális IQ-juk – és tovább csökkent! (Ramsden és mtsi., 2013)

Meglepő lehet, hogy bizonyos, az IQ-val összefüggő agyterületek mérete csökkenni is tud. Mint láttuk, akik nem strapálták magukat olvasással, azoknál ez a helyzet, Burgaletáék vizsgálatában nem derült ki, miért „butulnak” egyes gyerekek, de nyilván hasonló okból: nem használták eléggé az agyukat.

Bogdan Draganski és csoportja vizsgálatából még meggyőzőbb és inspirálóbb eredmény született. Vizsgálatukhoz olyan embereket toboroztak, akik még sosem próbálkoztak labdákkal való zsonglőrködéssel. Felvételt készítettek agyukról fMRI-vel, majd addig kellett gyakorolniuk 3 labdával, míg képessé váltak legalább 60 másodpercig 3 labdát folyamatosan dobálni. Ekkor ismét „lefényképezték” az agyukat. A gyakorlás hatására agyuk bizonyos területein megvastagodott a kéreg. Ezután arra kérték őket, hogy három hónapon át egyáltalán ne gyakorolják újonnan szerzett tudásukat. Ekkor ismét felvételt készítettek agyukról, és kiderült, hogy a korábban megnövekedett kéregvastagság elkezdett visszacsökkenni (Draganski és mtsi., 2004)
A vizsgálat azt is megvilágítja, mi történik gyakorlás során, és arra is rámutat, hogy a nem használt képességekért felelős agyterületek szó szerint sorvadásnak indulnak. A vizsgálat egyben arra is rámutatott, hogy az agy rugalmas alkalmazkodása a gyakorolt feladathoz nem életkor függvénye, hiszen a vizsgálatban felnőttek vettek részt.”
https://www.tenyek-tevhitek.hu/az_agy_fejlesztese-barmikor_es_barmire.htm

Józs 1:1 És lőn Mózesnek, Yahuah szolgájának halála után, szóla Yahuah Józsuénak, a Nún fiának, Mózes szolgájának, mondván:

Józs 1:6 Légy bátor és erős, mert te teszed majd e népet annak a földnek örökösévé, amely felől megesküdtem az ő atyáiknak, hogy nekik adom azt.
Józs 1:7 Csak légy bátor és igen erős, hogy vigyázz és mindent ama törvény szerint cselekedjél, amelyet Mózes, az én szolgám szabott elődbe; attól se jobbra, se balra ne hajolj, hogy jó szerencsés lehess mindenben, amiben jársz!

Józs 1:8 El ne távozzék e törvénynek könyve a te szádtól, hanem gondolkodjál H1897 ‫הָגָה‬ arról éjjel és nappal, hogy vigyázz és mindent úgy cselekedjél, amint írva van abban, mert akkor leszel jó szerencsés a te utaidon és akkor boldogulsz.
Józs 1:9 Avagy nem parancsoltam-e meg neked: légy bátor és erős? Ne félj, és ne rettegj, mert veled lesz Yahuah, a te Elohim-ed mindenben, amiben jársz.

H1897 ‫הָגָה‬ (háḡáh) I. alapjelentés Kal 1) morog, dörmög, dörög, morajlik, mormol 2) hangot ad ki, nyög, megszólal 3) gondolkodik, elmélkedik, megemlékezik, felidéz magában, kigondol, kitervel

„Légy bátor és erős / Csak légy bátor és igen erős / Avagy nem parancsoltam-e meg neked:
légy bátor és erős? Ne félj, és ne rettegj”
Háromszor elismétli Józsué-nak Ab Yahuah a hitre vonatkozó elvárásait, melyek egyértelmű,
közvetlen utasítások, magától Elohim-től. Parancsolatok, ha úgy tetszik. Hit nélkül nem fog tudni gyógyítani, segíteni, kormányozni minket, mert hiányozni fog az Őt velünk összekötő kapocs.

„Vigyázz és mindent ama törvény szerint cselekedjél, / attól se jobbra, se balra ne hajolj / El ne távozzék
e törvénynek könyve a te szádtól, hanem gondolkodjál arról éjjel és nappal,
hogy vigyázz és mindent úgy cselekedjél, amint írva van abban.”
Elmondja a másik legfontosabb gondolatot, mely szintén egy egyértelmű, közvetlen utasítás Elohim-től. Engedelmesség az Ő Szavának, ragaszkodás ahhoz mindenkor, minden körülmények között.

E kettő a siker titka, feltéve, hogy az ember ÖRÖKÖSEN AZ ELMÉJÉBEN FORGATJA EZEKET,
ahogyan Józsué-nak parancsolta Ab Yahuah! „Gondolkodjál H1897 ‫הָגָה‬ arról éjjel és nappal”,
legyen ez az elmében örökösen, és az átalakulás hosszú távon minden képzeletet és várakozást felülmúló lesz, mert Ő tartja Magát ígéreteihez.

„1. Hogyan jön létre a memória?
Ha valakivel először találkozunk, az egész jelenséget egyben érzékeljük, az illető hajának a hosszát, a hangját, az illatát. Közben a hippocampus, az agy halántéklebenye ezeket a külső ingereket emlékezetté alakítja át. Ez azonban a bonyolult folyamatnak csupán az első lépése. Az emlékképet, miután kialakult, az agy szétszedi elemeire, majd szétosztja az agy különböző részei között. Ha később felidézzük az illetőt, ezek a memóriadarabok újból összerakódnak.”
https://www.informed.hu/betegsegek/neuro/anatomy_function_neuro/az-emberi-agy-tiz-rejtelye-67948.html

5Móz 6:6 És ez igék, amelyeket e mai napon parancsolok neked, legyenek a te szívedben.
5Móz 6:7 És gyakoroljad H8150 ‫שָׁנַן‬ ezekben a te fiaidat, és szólj ezekről, mikor a te házadban ülsz, vagy mikor úton jársz, és mikor lefekszel, és mikor felkelsz.
5Móz 6:8 És kössed azokat a te kezedre jegyül, és legyenek homlokkötőül a te szemeid között.
5Móz 6:9 És írd fel azokat a te házadnak ajtófeleire, és a te kapuidra.

H8150 ‫שָׁנַן‬ (šánan) Kal 1) fen, élesít, köszörül (ti. kardot, nyelvet) Piél 1) bevés (ti. szívébe, elméjébe), találó módon közelít meg (ti. egy magyarázatra szoruló dolgot), úgy tanít, hogy az „bemegy”, „betalál”, „beég” (5Móz 6:7) Hitpoél 1) éles, metsző fájdalom járja át (ti. a féltékenység és irigység miatt – Zsolt 73:22)

Újra és újra, meg újra az ember elméjében forgatja, járatja ezeket a Szavakat, és az összes többi
Ő instrukcióit, mely ismétlések, ha gyakorlati megvalósítással egybekötve alkalmazzuk őket,
idővel nemcsak bevésődnek memóriánkba, de agyunk, ezzel együtt elménk, gondolkodásmódunk, viselkedésünk és végső soron egész lényünk teljes átalakulásához vezetnek.
Itt egy érdekes adat az emberi agy komplexitásának érzékeltetésére:

Támogasd az igazság terjesztését az adód 1%-ával!

Yahuah Útja Egyesület 1% adó
Adószám: 19140094-1-03
Technikai szám: 2594

Az oldal fenntartása rengeteg munkával, illetve költségekkel jár. Amennyiben szeretnél nekünk segíteni az igazság terjesztésében adoményodat küld az alábbi bankszámlára:

la

YAHUAH ÚTJA EGYESÜLET,

OTP BANK: 11744003-24422916-00000000

Nemzetközi bankszámlaszám (IBAN):
HU71117440032442291600000000

SWIFT/BIC KÓD: OTPVHUHB