YAHUSHA PÉLDÁZATAI – A KOVÁSZ

A kovászról szóló példázat szorosan kötődik a mustármagéhoz, illetve magától növekedő vetéshez, színesítve a jó földbe esett mag további sorsának leírását. Érdemes tehát emlékezetben tartani az utóbbi néhány parabola tanúságát, hogy mélyebb megértésre találjunk a mai alkalommal vizsgált esetében is. Némelyek ugyanis, ahogyan arra hamarosan kitérünk, megpróbálják csak önmagában vizsgálni a kovászról szóló történetet, ezért téves következtetésre juthatnak.

  Máté 13:33 Más példázatot is mondott nekik: Hasonlatos a mennyeknek országa a kovászhoz, amelyet vévén az asszony, három mérce lisztbe elegyíte, mígnem az egész megkele.

Kovász G2219   ζύμη, –ης (hé dzümé, -ész) kovász Etimológia: alapszó (Ógörög 2.)

– kovász Az ókori kenyér kovásszal készült; az előző héten készült kenyér tésztájából tettek mindig félre egy darabot (ezt csak Peszah ünnepén kellett eltakarítani a házból), és annak segítségével kelesztették meg a frissen gyúrt tésztát. (Vagyis a kenyérben mindig benne volt a korábbi kenyerek maradéka.)

Megkele G2220   ζυμόω (dzümoó) 1) megkeleszt, megerjeszt 2) passzív alak: megkel Etimológia: G2219

  Luk 13:20 És ismét monda: Mihez hasonlítsam az Elohim országát?

  Luk 13:21 Hasonló a kovászhoz, melyet az asszony vévén, három mérce lisztbe elegyíte, mígnem az egész megkele.

Érdemes néhány háttérinformációt átnézni a kovászl, mielőtt tovább haladunk. Fontos megjegyezni, hogy a ma használt élesztőket a 19. század óta alkalmazzuk csupán és ezek lényegesen eltérnek a régi időkben általánosan elterjedt kovásztól. Szinte mindenki egyetért abban, hogy a kovásznak jótékony hatásai vannak a szervezetre, míg ez az élesztőkről és mesterséges kelesztőanyagokról ez nem mondható el.

Ezért egészséges a kovászos kenyér (divany.hu/)

A kovászos kenyér rengeteg értékes tápanyagot, köztük fehérjéket, rostokat, vasat, szelént, mangánt, rezet, B12-vitamint, folátot, tiamint, niacint és riboflavint tartalmaz. Teljes kiőrlésű változatában emellett jelentős mennyiségű kálium, cink és foszfor található. Ez olyan táplálkozási profilt kölcsönöz neki, ami jótékony hatással lehet az egészségre.

1. Javíthatja a belek egészségét

Számos kovászos kenyér ráadásul – különösen, ha teljes kiőrlésű –, prebiotikus tulajdonságokkal rendelkezik, és oldható rostjai révén táplálékkal szolgál a bélmikrobiomban élő egészséges baktériumok számára. Ha ők jól érzik magukat, akkor te is: a mikrobiom állapota nem csupán az emésztésre van hatással, szorosan összefügg az általános egészségügyi állapottal is.

2. Erősítheti az immunrendszert

A mikrobiom egészségének fenntartása hozzájárulhat a gyulladásos folyamatok szabályozásához, ami növeli az immunitást, illetve védelmet nyújthat a krónikus betegségekkel szemben.

3. Támogatja a metabolikus egészséget

A kovászos kenyérnek alacsonyabb a glikémiás indexe, mint más kenyérfajtáké, így kevésbé okoz hirtelen kiugrásokat a vércukorszintben.

Az erjesztési folyamat javítja egyes vitaminok felszívódását. Az erjesztési folyamat további előnye, hogy javíthatja a B-vitaminok hasznosulását, és megnövelheti a végtermékben a B12-vitamin mennyiségét, miközben elősegítheti az olyan antitápanyagok lebontását, mint a fitinsav, ami gátolja a kulcsfontosságú ásványi anyagok felszívódását, beleértve a vasat is.

4. Megelőzheti a szívbetegségeket

A kovászos kenyér a szívbarát táplálkozás fontos eleme lehet. Oldható rostjai a vékonybélben megkötik az ételből származó koleszterint, ami segíthet megelőzni a plakkok lerakódásával járó érelmeszesedést, a szívbetegségek egyik ismert kockázati tényezőjét.

Végül, de nem utolsósorban, a kovászos kenyér elektrolitjai – a foszfor, a nátrium és a kálium – támogatják az egészséges szívritmus fenntartását, az utóbbi anyag pedig fontos szerepet játszik a vérnyomás-szabályozásában is.

Láthatjuk tehát, hogy az Atya a kovászos kenyér formájában egy meglehetősen tápláló és egészséges ételt adott az emberiség számára. Vannak azonban olyan időszakok, amikor a régi kovászt el kell takarítani a, hogy az megújulhasson gondolkodásmódunkkal együtt évről évre.

  2Móz 13:7 Kovásztalan kenyeret egyél hét napon át, és ne láttassék nálad kovászos kenyér, se kovász ne láttassék a te egész határodban.

Ennyi idő kell az új kovász kialakulásához. Hét nap.

  2Móz 13:8 És add tudtára a te fiadnak azon a napon, mondván: Ez amiatt van, amit Yahuah cselekedett velem, mikor kijövék Egyiptomból.

  2Móz 13:9 És legyen az neked jel gyanánt a te kezeden és emlékezetül a te szemeid előtt azért, hogy Yahuah törvénye tôráh a te szádban legyen, mert hatalmas kézzel hozott ki téged Yahuah Egyiptomból.

  2Móz 13:10 Tartsd meg azért ezt a rendelést annak idejében esztendőről esztendőre.

A kovásztalan kenyerek ünnepe része a Torahnak, emlékeztetőül a kivonulásra. A kovásztalanság mindig egy új kezdetet jelképez, ezért nem hozhatták azt magukkal Egyiptomból, mert az szimbolizálta Izrael régi bűnös életét, melyet hátrahagyott. Van-e biológiai oka annak, hogy évről évre le kell cserélni a kovászt? Szerintem igen. Van rá közvetlen bizonyítékom. Nincs, csupán logikailag lenne furcsa 100 évig ugyanazt a kovászt használni ismervén a világ működését, amiben folyamatos a megújulás és a dolgok cserélődése ciklikusan.

Kovász készítése házilag (www.naturprojekt.hu)

Egy jó kovász bármeddig eltartható, ennek köszönhető, hogy egyes pékségek akár 100 éves kovászt használnak!

Akarok-e enni 100 éves kovászt? Én nem és nem csak azért mert az Atya megparancsolta, hogy évente ki kell azt dobni, hanem már a gondolat is taszító számomra.

A kovász elkészítése:

1. Egy nagyobb (kb. 400 g-os) befőttes üvegbe tegyünk 30g lisztet és egy 30 g langyos vizet. Keverjük össze annyira hogy ne maradjanak csomók, majd az üveget fedjük le lazán és hagyjuk 24 órán át pihenni. Az üvegre a tetőt ne csavarjuk rá szorosan, de ne is hagyjuk nyitva (lásd tippeknél).

2. Ezután lehetőleg mindig ugyanazon napszakban naponta kétszer, 12 óránként „etessük a kovászunkat” ugyanilyen mennyiségű liszttel és vízzel úgy, hogy az üvegben mindig 30g-ot hagyunk a régi kovászból (a többire nincs szükség, dobjuk el).

3. Folytassuk ezt 5-6 napon keresztül, már a 3. naptól kezdve kis buborékokat láthatunk a kovászban.

4. 6.-7. nap környékén kész a kovászunk, melynek felhasználását a receptjeinkben találják.

Ahogyan azt láthatjuk a kovász tenyésztéséből, kellő körültekintéssel, akár az idők végezetéig lehetne etetni kovászunkat. Mondhatni halhatatlan rendszer ez, mely képes újra és újra megújulni és a végtelenségig növekedni. A kovász kettős jelentéssel bír az írásokban, hol pozitív, hol negatív értelemben.

  1Kor 5:6 Nem jó a ti dicsekedéstek. Avagy nem tudjátok-e, hogy egy kicsiny kovász az egész tésztát megposhasztja.

  1Kor 5:7 Tisztítsátok el azért a régi kovászt, hogy legyetek új tésztává, aminthogy kovász nélkül valók vagytok; mert hiszen a mi húsvéti bárányunk, a Mashiack, megáldoztatott értünk.

  1Kor 5:8 Azért ne régi kovásszal ünnepeljünk, sem rosszaságnak és gonoszságnak kovászával, hanem tisztaságnak és igazságnak kovásztalanságában.

Ezen analógia hasonlatos az egyiptomi kivonuláshoz. A kovásztalanságot a tisztasággal, fedhetetlenséggel, megújulással állítja párhuzamba. Yahusha példázatában azonban nem negatív értelemben használja ezen parabolát, hanem éppen fordítva. A kicsiny kovász ezúttal jó hatással van tésztánkra, hiszen a jóság is képes épp úgy növekedni terjeszkedni és erősödni, mint a gonoszság. Elohim igéje lassan, de biztosan teret nyer szívünkben, ahogyan a tészta térfogata megnövekszik a kovász hatására.

Ami érdekes még a kovász működésében, hogy lényegében nem keletkezik új anyag, illetve nem is szükséges más fajta anyagot bevinni a rendszerbe. Csak liszt kell hozzá ami az erjedése alatt gázokat termelve megnöveli a tészta térfogatát.

  Zsid 13:7 Emlékezzetek meg a ti elöljáróitokról, akik szólották nektek az Isten beszédét, és figyelmezvén az ő életük végére, kövessétek hitüket.

  Zsid 13:8 Jézus Krisztus tegnap és ma és örökké ugyanaz.

Az ige ugyanaz marad örökké. Nincs más tanítás.

  Zsid 13:9 Különböző és idegen tudományok által ne hagyjátok magatokat félrevezettetni; mert jó dolog, hogy kegyelemmel erősíttessék meg a szív, nem ennivalókkal, amelyeknek semmi hasznát sem veszik azok, akik azok körül járnak.

AbYahuah törvényei soha nem változnak meg. Ahogyan a liszt sem a tészta kelésében, csupán megelevenedik az erjedéstől, ahogyan az Atya igéje kel életre szívünkben. A kovász érintkezik a körülötte lévő nedves lisztel átadva annak az erjedést, az pedig továbbítja azon részeknek, amelyekkel kapcsolatban áll. Ilyen módon növekszik és erősödik bennünk a Szó, továbbá így terjed a világban is, az embereket felhasználva.

  Péld 27:17 [Miképpen] egyik vassal a másikat élesítik, [akképpen] az ember élesíti az ő barátjának orcáját.

 Káldi Péld 27:17  Vasat vassal élesítenek, és mindenki a társa személyét csiszolja.

De ugyanígy van a fizikális testünkkel is. Végül is szerkezetében mindenki megmarad embernek a megtérése után. Mégis valahogyan kisugárzik belőlünk az élet, amit még azok is érzékelhetnek környezetünkben, akik nem értenek ebből semmit, csupán annyit érzékelhetnek, hogy kellemesebb társaság vagyunk vagy megértőbbnek, nyugodtabbak vagy határozottabbak lettünk. Persze akiben más lelkek laknak azokat bosszanthatja puszta jelenlétünk is.

  2Kor 2:15 Mert Mashiack jó illatja vagyunk Elohimnek, mind az üdvözülők, mind az elkárhozók között;

  2Kor 2:16 Ezeknek halál illatja halálra; amazoknak pedig élet illatja életre. És ezekre kicsoda alkalmas?

  2Kor 2:17 Mert mi nem olyanok vagyunk, mint sokan, akik meghamisítják Elohim igéjét; hanem tisztán, sőt szinte Elohimből szólunk Yahuah előtt a Mashiackban.

Most mindenki képzelje el a frissen sült házi kovászos kenyér illatát. Beláthatjuk milyen különleges világ az, amely körbe vesz minket, hogy megkönnyítse a biblia megértését számunkra.

A képen étel, kenyér, Glutén, Pékáru látható

Automatikusan generált leírás

Amikor a kovászos kenyér készül, tüzes kemencébe kerül, ahol megszilárdulva elnyeri végső alakját, és létezésének csúcspontját álagát és ízét tekintve. Ahogyan az ember átmegy a nehézségeken, hogy végül megkapja az új testben való örök életet.

.

.

  1Pét 4:12 Szeretteim, ne rémüljetek meg attól a tűztől, amely próbáltatás végett támadt köztetek, mintha valami rémületes dolog történnék veletek;

  1Pét 4:13 Sőt, amennyiben részetek van a Mashiack szenvedéseiben, örüljetek, hogy az ő dicsőségének megjelenésekor is vigadozva örvendezhessetek.

Tűztől G4451   ἡ πύρωσις, –εως (hé pürószisz, –eósz) 1) tűz, forróság, égés 2) tűzpróba (fémeké)

Egyértelmű, hogy a kovász példázata a hívő emberek buzdítására hangzik el Mashiack szájából. A rideg világ, amely körbevesz minket, kigúnyolja, megveti az igét és azokat is, akik hirdetik azt. Ilyen környezetben könnyen elveszíthetjük lendületünket, letörhet minket a sok nehézség, mely oly gyakran fedi el szemünk elől a végcélt, ahová mind igyekszünk.

Egy mérce liszt 13 liter körül van, 3 mércével számolva a példázatban ez nagyjából 39 l tesz ki. (Rabbinikus hagyomány szerint az éfa harmadrésze, kb. 12,15) Ezzel az óriási mennyiséggel ékelteti Yahusha a hallgatósága számára, hogy nem számít milyen nagy tömegbe tesszük a kicsiny kovászunkat, az minden esetben elvégzi majd feladatát, csak esetleg hosszabb idő alatt. Mindez tehát a hívők bíztatására, megerősítésére hangzik el.

  2Pét 3:8 Ez az egy azonban ne legyen elrejtve előttetek, szeretteim, hogy egy nap az Úrnál olyan, mint ezer esztendő, és ezer esztendő mint egy nap.

  2Pét 3:9 Nem késik el az ígérettel Yahuah, mint némelyek késedelemnek tartják; hanem hosszan tűr értünk, nem akarván, hogy némelyek elvesszenek, hanem hogy mindenki megtérésre jusson.

Így működik a kovász is, mindegy mennyi lisztbe tesszük, az minden esetben elvégzi feladatát csak lehet, hogy hosszabb idő alatt. De van egy másfajta kovász is melytől óva int minket Yahusha.

  Máté 16:6 Yahusha pedig monda nekik: Vigyázzatok és őrizkedjetek a farizeusok és szadduceusok kovászától.

  Máté 16:7 Ők pedig tanakodnak vala maguk között, mondván: Nem hoztunk kenyeret magunkkal.

Egyből persze nem értették meg miről van szó, később Yahusha elmagyarázta nekik, hogy a farizeusok és szadduceusok tanításáról beszélt, amely lényegében ugyanúgy működik, mint az igazság kovásza, csak az ellenség eszközeként. Mindkettő láthatatlan és lassan fejti ki hatását. Az ellenség mérge épp oly rejtett, mint Elohim gyógyszere.

  Luk 17:20 Megkérdeztetvén pedig a farizeusoktól, mikor jő el az Isten országa, felele nekik és monda: Az Elohim országa nem szemmel láthatólag jő el.

  Luk 17:21 Sem azt nem mondják: Íme itt, vagy: Íme amott [van]; mert íme az Elohim országa tibennetek van.

Ezért zseniálisak a példázatok, mert elrejtik az üzenetet azok elől, akiknek az Atya nem nyitotta meg az elméjét az igazság megértésére. Persze sok mindent könnyen megérthetjük, amennyiben Yahusha elmagyarázza azt, elég csak tovább olvasnunk a fejezetet a megoldásig, azonban a hallgatóságnak, akik ezt élőben hallgatták nem állt rendelkezésére újszövetségi irat. A kovász példázatára pedig nem mondja el az egyértelmű megfejtést, így sokan tévesen értelmezik azt.

Ha már félreértelmezésnél tartunk. Vannak, akik ezen hasonlatot ellentétesen magyarázzák, ami szerintem egyáltalán nem helyt álló, de majd mindenki eldönti maga melyik az igazság. Mégis meglepő számomra milyen sokan magyarázzák ezt így.

.

https://www.cgg.org/

Pál a kovászt a bűn egyik fajtájaként használja a fejlődés során ( I. Korinthus 5:6-8 ). Utalása Krisztus bűntelen áldozatára, és kijelentése, hogy a hívők, mint olyanok nem kovászosak, a kovász jellegzetes jelentőségét mutatja. A Galata levél 5:7-9- ben terjedő minősége a hamis tanok káros hatásait írja le. A kovászt meggyőzésnek nevezi, olyasvalaminek, ami erőteljes és megindító hatást fejt ki, ami akadályozza az embereket abban, hogy engedelmeskedjenek az igazságnak. Kijelenti, hogy az ilyesmi nem attól származik, aki hív minket.

A példázatban nem egyedül a kovász az, ami a királysághoz kapcsolódik, hanem a példabeszédben szereplő teljes fogalom, az egyház fejlődése a történelemben.

Szerintem itt indul el mindenki egy téves vonalon. Nem azt mondta Yahusha, hogy az egyház fejlődése olyan, mint a kovász, hanem Elohim országa olyan, mint a kovász. Nem lehet az egyházat összemosni a királysággal.

A kovász az ételben van elrejtve, és azt jelzi, ahogy Sátán finoman az igazság ellen támad. A kovász szimbolizálja azokat a dolgokat, amelyek szétesnek és megromlanak. A farizeusok kovásza képmutató formalitás volt. A szadduceusoknak pedig a szkepticizmusa. Heródesé a világi vágyak szégyenletes önelégültsége volt. Azok kovásza ez, akik az idők során elferdítették a tanítást, a kapzsiság, a gőg, a kontroll és a világi vágyak miatt.

2 . Mit képvisel a nő? Ugyanazok a versek.

Megjegyzés : Amikor egy nő szimbólumát találjuk a Bibliában, az olyan hiedelmek és gyakorlatok rendszerét képviseli, amelyek hatással vannak más emberekre. A nemzeteknek vagy politikai csoportoknak és vallásoknak vagy egyházaknak sajátos egyedi meggyőződései vannak. Minden emberi alapú hitrendszer ellentétes Istennel, mert „a testi elme ellenségeskedés Istennel” ( Róma 8:7 ). Az, hogy a nő mit tesz és hogyan cselekszik, meghatározza, hogy milyen hitrendszert képvisel.

Ez pedig már kő kemény filozófia. Azért nő szerepel a példában, mert nők készítették a kenyeret. ilyen egyszerű. Gondoljuk pl. Ábrahámra, amikor angyalokat vendégelt meg, elfutott és szól Sárának csináljon kenyeret és húst a vendégeknek. Nem az történt, hogy elment és sütött kenyeret. Ez ilyen egyszerű.

A példabeszédben szereplő asszony kovászt vesz, és az ételbe rejti ( Máté 13:33 ). A Hid a görög enkrupto szóból származik , amelyből az angol „titkosít” szó származik. A krupto alapszó jelentése „elrejteni” vagy „titkolni”. Ezért ez a nő titokban a hamis tanok kovászát helyezi a gyülekezetbe. Ő Krisztus ellenfele, és romboló eszmékkel árasztja el egyházát. Máshol „gonoszságnak” ( Zakariás 5:7-8 ), „Jézabelnek” ( Jelenések 2:20 ) és „nagy paráznának” ( Jelenések 17:1 ) nevezik .

Eljutottunk egy olyan következtetésre, ami a következőt jelenti: Yahusha azt mondta, hogy Isten országa olyan, mint a tészta, amibe a romlottságot belerejtette a nagy parázna, így a bűn megerősödve és szétterjedve abban óriásira nőt meg. Ki az, aki ezt szeretné?

Szerintem ez az elmélet több sebből vérzik. Yahusha eleve úgy kezdi példázatát, hogy Elohim országa olyan, mint a kovász. A többi részletkérdés. Képi elemek, mint a nő azért kellenek a sztoriba, hogy jobban el tudjuk képzelni magát a történetet. Ahogyan a víz jelképezheti a népeket, az igét, az életet úgy a kovász is lehet több dolog képi megjelenítése, nem csak a romlottságé.

A tűz is lehet egyszere éltető és gyilkos, attól függően hol keletkezik. Amennyiben egy tűzhelyben megfelelően bekötve egy kéménybe, lehet rajta főzni és körülötte melegedni azonban, ha a ruhám gyullad meg, akár bele is halhatok. Ahogyan a nyelv is szórhat átkot és áldást is.

.

.

  Jak 3:10 Ugyanabból a szájból jő ki áldás és átok. Atyámfiai, nem kellene ezeknek így lenni!

Nem kellene így lennie, mégis így van. Nem lehet a dolgokat megragadni egy síkon, amikor azok valódi természetének vizsgálatáról van szó. Láthatjuk, hogy ezen hibát nem csak a farizeusok követték el. Valójában az egysíkú látásmód a testi gondolkodásmód egyik defektusa és mint ilyen majdnem mindenki szenved ettől a korlátoltságtól. Elkárhozik-e az, aki rosszul értelmezi a példákat? Nem tudom, de az biztos, hogy megnehezíti a helyes úton való megmaradást.

Máté jó hírének egy rövid szakaszával búcsúznék, ami szintén felhívja a figyelmünket arra, hogy a kovásznak kettős jelentése van, attól függően mit akar velünk közölni az írások, bírhat a kovász tápláló, vagy épp pusztító jelentéssel a szövegkörnyezettől függően.

  Máté 16:9 Mégsem értitek-e, nem is emlékeztek-e az ötezernek öt kenyerére, és hogy hány kosárt töltöttetek meg?

  Máté 16:10 Sem a négyezernek hét kenyerére, és hogy hány kosárt töltöttetek meg?

  Máté 16:11 Hogyan nem értitek, hogy nem kenyérről mondtam nektek, hogy őrizkedjetek a farizeusok és szadduceusok kovászától!?

  Máté 16:12 Ekkor értették meg, hogy nem arról szólott, hogy a kenyér kovászától, hanem hogy a farizeusok és szadduceusok tudományától őrizkedjenek.

.

Támogasd az igazság terjesztését az adód 1%-ával!

Yahuah Útja Egyesület 1% adó
Adószám: 19140094-1-03
Technikai szám: 2594

Az oldal fenntartása rengeteg munkával, illetve költségekkel jár. Amennyiben szeretnél nekünk segíteni az igazság terjesztésében adoményodat küld az alábbi bankszámlára:

la

YAHUAH ÚTJA EGYESÜLET,

OTP BANK: 11744003-24422916-00000000

Nemzetközi bankszámlaszám (IBAN):
HU71117440032442291600000000

SWIFT/BIC KÓD: OTPVHUHB