YAHUSHA PÉLDÁZATAI 13.RÉSZ – AZ IGAZGYÖNGY

Az igazgyöngy példázata folytatása az elrejtett kincsnek kibővítvén azt. Ezen parabola példát ad azoknak, akik járni szeretnék Yahuah útját, ahol elengedhetetlen a lemondás készsége, a kitartás és folyamatos erőfeszítésre való hajlandóság megléte. A cél ugyanis mindig távolinak tűnik és hosszú idő áll rendelkezésre arra, hogy felkészüljünk a királyságban való életre, de arra is, hogy elbukjunk.

A legnagyobb különbség azok között akik elérik céljaikat és azok között akik nem, hogy az első csoport akkor is hajlandó megtenni minden szükséges lépést amikor nincs kedve hozzá, míg a második nem.

  Máté 13:45 Ismét hasonlatos a mennyeknek országa a kereskedőhöz, aki igazgyöngyöket keres;

  Máté 13:46 Aki találván egy drágagyöngyre, elméne, és mindenét eladván amije volt, megvevé azt.

Kereskedő G1713   ὁ ἔμπορος, -ου (ho emporosz, -u) üzletember, kereskedő

Igazgyöngy G3135   ὁ μαργαρίτης, -ου (ho margaritész, -u) gyöngy

Itt magáról a gyöngyről, mint ékszer van szó. Ahogyan a következő igében olvassuk ugyanazon szót.

  1Tim 2:9 Hasonlatosképpen az asszonyok tisztességes öltözetben, szemérmetességgel és mértékletességgel ékesítsék magukat; nem hajfonatokkal és arannyal vagy gyöngyökkel, vagy drága öltözékkel,

A kereskedő célja ebben a példázatban az áru vásárlása és eladása a legnagyobb haszon elérése érdekében. Amikor azonban megtalálja a legértékesebb kincset, amely többet ér mindennél, habozás nélkül hajlandó lemondani mindenéről, hogy azt az egyet megszerezze, mert felismeri, hogy az meghaladja teljes vagyonának értékét. Fontos tudni, hogy régen nem voltak tenyésztett kagylók, melyek gyöngyöt termeltek, így néhány évszázaddal ezelőttig óriási értéket képviseltek az igazgyöngyök.

Évszázadokon keresztül az emberek életük kockáztatásával hajóztak a hatalmas óceánokon, kincsek után kutatva. Egy-egy értékes ékszer összeállítása vagy megszerzése akár több ember életébe is kerülhetett

A Baroda gyöngy nyaklánc – utoljára 7,1 millió dollárért kelt el, 2007. április (https://www.pearlsofjoy.com)

A Baroda gyöngy nyaklánc és ékszer lakosztály

A Baroda Pearls eredetileg egy hihetetlen hétszálú gyöngy nyaklánc volt, amely lenyűgözően illeszkedő természetes gyöngyökből állt, 10,0-16,0 mm-es méretben. A mesés nyaklánc a Baroda indiai maharadzsák tulajdonában volt, ritkaságuk és csodálatos szépségük miatt az évszázadok során hírnevet szerzett.

.

Ezen példázatban a kereskedő egyfajta szakértőt jelent, aki szakavatott az igazi értékek felismerésében. Ismerjük fel tehát a párhozamot azok között, akik keresték az igazságot, másszóval az ékszerkereskedő, aki nem csak véltlen botlott abba, ahogyan a szántóföldbe rejtett kincs esetében. Saul is ezen kategória.

  Fil 3:4 Jóllehet énnekem van bizakodásom test szerint is. Ha bárki más mer testben bizakodni, én sokkal inkább;

  Fil 3:5 Körülmetéltettem nyolcadnapon, Izrael nemzetségéből, Benjámin törzséből való [vagyok], zsidókból való zsidó, törvény tekintetében farizeus,

  Fil 3:6 Buzgóság tekintetében az egyházat üldöző, a törvénybeli igazság tekintetében feddhetetlen voltam.

Saul mindig is buzgó volt, hogy szolgálja Elohimet, csak tudatlanságból nem ismerte fel Mashiackot. Ráadásul mindent hátrahagyott amikor felismerte az igazságot tétovázás nélkül. Így folytatódik ezen szakasz:

  Fil 3:7 De amelyek nekem [egykor] nyereségek valának, azokat a Mashiackért kárnak ítéltem.

  Fil 3:8 Sőt annak felette [most] is kárnak ítélek mindent az én Gazdám, Yahusha Mashiack ismeretének gazdagsága miatt: akiért mindent kárba veszni hagytam és szemétnek ítélek, hogy a Mashiackot megnyerjem,

Szemétnek G4657   τό σκύβαλον, -ου (to szkübalon, -u) szemét, hulladék, trágya

Ahogyan a példázatban láttuk, a kereskedő is mindent hátrahagyott, amint megtalálta azon gyöngyöt, amely minden addigi vagyonát szeméttel egyenlővé tette. A kereskedőnek üzletemberként nagy vagyona és tulajdona lehet. Mégis eladta mindenét, amilye volt jelezve a gyöngy értékét.

  Fil 1:22 De ha e testben való életem munkámat gyümölcsözteti: hogy melyiket válasszam, meg sem mondhatom.

  Fil 1:23 Mert szorongattatom e kettő között, kívánván elköltözni és a Mashiacksal lenni; mert ez sokkal inkább jobb;

  Fil 1:24 De e testben megmaradnom szükségesebb ti értetek.

Hányszor felejtkezünk meg erről a hétköznapokban a mókuskerékben szaladva. Vajon mi lennénk azok, akiről ez a példázat, vagy az elásott kincsé szól? Az első néhány hónapban vagy évben valóban úgy tűnhet sok ember esetében, hogy Yahuah útja a mindenük.

Madarat lehetne fogatni mindenkivel, talán még látványos áldozatot is hoznak egyesek. Azonban, ha odáig fajulna helyzet, hogy mindent el kellene adnunk, ahogyan az ékszerkereskedő esetében, vajon hányan maradnánk itt. Nem csak vagyonról beszélek, hanem mindenről, ami a világban fontos. El tudnánk engedni azokat szépen sorban egymás után. Pedig ezt mondja.

  Luk 14:26 Ha valaki én hozzám jő, és meg nem gyűlöli az ő atyját és anyját, feleségét és gyermekeit, fitestvéreit és nőtestvéreit, sőt még a maga lelkét is, nem lehet az én tanítványom.

  Luk 14:27 És valaki nem hordozza az ő keresztjét, és én utánam jő, nem lehet az én tanítványom.

Nem lehet G1410   δύναμαι (dünamai) 1) képes vmire, meg tud tenni vmit 2) (fordításban sokszor csak) -hat, -het (pl.: tehet, adhat, teremhet) 3) személytelen használat: lehetséges 4) hatalma, befolyása van, ér vmit

Tanítvány G3101   ὁ μαθητής, -οῦ (ho mathétész, -u) tanítvány, tanuló

Azt mondja nincs képessége, hatalma az ilyen embernek arra, hogy tanítványa lehessen Yahusha HaMashiacknak. Képtelenség, nem tudja megtenni. Nem azt mondja, hogy kisebb az esélye annak, aki nem hajlandó mindenét hátra hagyni, ez egy kizáró ok. Aki nem képes elengedni mindent, az nem lesz képes arra se, hogy élete végéig megmaradjon ezen az úton.

  Máté 10:37 Aki inkább szereti atyját és anyját, hogynem engemet, nem méltó én hozzám; és aki inkább szereti fiát és leányát, hogynem engemet, nem méltó én hozzám.

Szereti G5368   φιλέω (phileó) 1) kedvel, szeret 2) jóindulattal van vki felé 2) kedvét leli vmiben, szívesen tesz vmit 3) megcsókol, megpuszil

Tisztában vagyok azzal, hogy ezek már számtalanszor elhangzott kijelentések. Mégis érdemes minden évben néhányszor feltennie a kérdést mindenkinek, hogy milyen dolgokról mondtam le eddig, mi vagy ki az, amiről még le kellene mondanom, de nem tettem és mi az, amiről nem tudnék jelenleg lemondani, ha kellene.

Ehhez természetesen rengeteg őszinteség alázat és önismeret szükséges. Elohim országa olyan kellene, hogy legyen számunkra, mint Szméágol gyűrűje. Persze nézhetjük fordítva is, hiszen a földi kötődéseink nagyon hasonlítanak Gollam ragaszkodására a gyűrűhöz.

Így vagy úgy, de minden ember kötődik valamihez és élete során mindenképpen ki fog derülni, hogy mihez. Azonban pozitív figuraként tekintve ezen fiktív lényre, szembetűnhet milyen példa értékű kitartással ragaszkodott mindvégig a drágaságához, azaz a hatalom gyűrűjéhez. Mi mindent tett meg azért, hogy megtartsa, majd visszaszerezze azt.

A képen Számítógépes játék, Digitális képszerkesztés, Akció-kalandjáték, Videojáték-szoftver látható

Automatikusan generált leírás

  Luk 16:8 És dicséré az úr a hamis sáfárt, hogy eszesen cselekedett, mert e világnak fiai eszesebbek a világosságnak fiainál a maguk nemében.

  Luk 16:9 Én is mondom nektek, szerezzetek magatoknak barátokat a hamis mammonból, hogy mikor meghaltok, befogadjanak benneteket az örök hajlékokba.

Pélaként állítja elénk a világi emberek azon csoportját, akik mindent megtesznek, mindent bevetnek céljaik eléréséhez, mivel ugyanolyan erőfeszítések kellenek a mennyek országához való eljutáshoz is.

Videó

Van még néhány dolog, ami figyelemre méltó a kereskedő mentalitását tekintve a példázatban. Nem derül ugyan ki mennyi időbe tellett, hogy megtalálja a gyöngyöt, mégis következtethetünk nagy mértékű kitartásra egyfajta állhatatosságra magából a történetből. Ki tudja hány éven vagy évtizeden át kereste főhősünk az elrejtett kincset, mégse adta fel soha.

Bárki bármit is gondol most, hogy milyen kihívásokkal teli folyamat megmaradnia ezen az úton, meg kell értenie, hogy ennél csak sokkal nehezebb lesz. Holnap, vagy holnapután, de az út minden bizonnyal tovább szűkül majd. Sokan tévesen a nehézségeket úgy fogják fel, mintha az egy jel lenne arra, amit az Atya mutat meg, hogy nem azt akarja tőlük, amit épp csinálnak.

Sokszor hallottuk már számos embertől, akik azóta nincsennek itt, hogy ezt meg ezt biztosan nem akarta Elohim, hogy csináljam, mert mindig volt valami, ami közbejött. Persze hogy közbejön valami hiszen, ha valami simán menne, nem lenne áldozat tőlünk. Ami nem esik nehezünkre, ami nem megpróbáltatás, az nem áldozat.

  Zsid 11:36 Mások pedig megcsúfoltatások és megostoroztatások próbáját állották ki, sőt még bilincseket és börtönt is;

  Zsid 11:37 Megköveztettek, kínpróbát szenvedtek, szétfűrészeltettek, kardra hányattak, juhoknak és kecskéknek bőrében bujdostak, nélkülözve, nyomorgattatva, gyötörtetve,

  Zsid 11:38 Akikre nem volt méltó e világ, bujdosva pusztákon és hegyeken, meg barlangokban és a földnek hasadékaiban.

  Zsid 11:39 És mindezek, noha hit által jó bizonyságot nyertek, nem kapták meg az ígéretet.

Azt hiszi valaki itt, hogy amiket most átél szenvedések? Az, hogy nem tudok szombaton dolgozni, vagy nem tudok sabbathra járni, mert messze van a gyülekezet? Vagy már rég közelebb kellett volna költöznöm, de annyira kín lenne megszokni egy új helyet?

Vagy anyám meg apám úgy kínoz az út miatt, vagy nincsennek barátaim, mert mindenki hülyének néz, vagy soha nem lesz feleségem vagy férjem? Miközben ezeket az embereket szétfűrészelték meg kardélre hányták hitük miatt.

Ráadásul azt mondja, hogy tanúbizonyságaik ellenére nem kapták meg életükben az ígéretet. Ők már csak a feltámadásnál jutnak hozzá ahhoz az élethez melyet kiérdemeltek hitük állhatatossága miatt. Ha jobban belegondolunk, nem is lenne fair, ha valaki nehézségek nélkül üdvözülne.

  Máté 7:6 Ne adjátok azt, ami szent, az ebeknek, se gyöngyeiteket ne hányjátok a disznók elé, hogy meg ne tapossák azokat lábaikkal, és nektek fordulván, meg ne szaggassanak titeket.

Ebek G2965   ὁ κύων, κυνός (ho küón, künosz) kutya

G5519   ὁ χοῖρος, -ου (ho khoirosz, -u) disznó, sertés

Ez ugyanaz a gyöngy, amiről eddig szó volt. Az kutyáról közismert, hogy ugat és harap ezek azok az emberek, akik küzdenek az igazság ellen, káromolják azt és ostobának állítják be azokat akik azt képviselik. Ezektől az emberektől hangos a komment szekció is. A disznó az, akit semmi nem érdekel, passzívan elvan a tisztátalanságban, fetreng a sárban és csak az érdekli mit lehet megenni, vagy mikor lehet egy jót dagonyázni és pihenni. Ezen kasztoknak hiába is prédikálna az ember, teljesen hidegen hagyja őket, amit mondunk, rosszabb esetben pedig fel is bosszantja őket.

  2Pét 2:22 De betelt rajtuk az igaz példabeszéd [szava]: Az eb visszatért a saját okádására, és a megmosódott disznó a sárnak fertőjébe.

.

.

Ami közös a kutyában és a disznóban az, hogy értelem nélkül valóak, ösztön lények. Persze be lehet idomítani egy kutyát akármire, mégsem fogja soha megérteni az élet értelmét, vagy hinni Elohimben, így értem, hogy oktalan állat minkettő.

  1Kor 2:14 Érzéki ember pedig nem foghatja meg az Isten Lelkének dolgait: mert bolondságok neki; meg sem értheti, mivelhogy lelkiképpen ítéltetnek meg.

Teljesen mindegy, hogyan prédikálunk ezeknek az embereknek a bibliáról. Amennyiben nincs meg a hallgatóságban az igazság szeretete, rojtosra beszélhetjük a szánkat.

  Péld 3:13 Boldog ember, aki megnyerte a bölcsességet, és az ember, aki értelmet szerez.

  Péld 3:14 Mert jobb ennek megszerzése az ezüstnek megszerzésénél, és a kiásott aranynál ennek jövedelme.

Láttuk, hogy a gyöngy pontosan ezt jelképezi. A bölcsességet, valami qodesht, amit spirituálisan meg kell érteni, amit azután az Atya kegyelméből birtokolhatunk. Mindenki, aki érti az igazságot és járja ezt az utat úgy tekintsen arra, hogy érti az igét mint a világ legértékesebb kincsére, hiszen az is.

  Jób 28:17 Nem ér fel vele az arany és gyémánt, aranyedényekért be nem cserélhető.

  Jób 28:18 Korall és kristály említni sem való; a bölcsesség ára drágább a gyöngyöknél H6443   

  Jób 28:19 Nem ér fel vele Kúsnak topáza, színarannyal sem mérhető össze.

  Jób 28:20 A bölcsesség honnan jő tehát, és hol van helye az értelemnek?

  Jób 28:21 Rejtve van az minden élő szemei előtt, az ég madarai elől is fedve van.

  Jób 28:22 A pokol és halál azt mondják: [Csak] hírét hallottuk füleinkkel!

  Jób 28:23 Isten tudja annak útját, ő ismeri annak helyét.

Hol találjuk hát ezt a szellemi bölcsességet, megértést? Ez az a torah, amit állítólag már nem kell megtartani, ami elavult, ami az óság oly sok ember szemében. Ami a legmegdöbbentőbb, hogy a keresztények csupán egy hajszálnyira vannak a teljes megértésre jutástól. Egy mondat válassza el őket Elohimtől: Mózes törvényeit már nem kell megtartani.

  Zsolt 19:8 Az Yahuahnak törvénye tökéletes, megeleveníti a lelket; az Yahuahnak bizonyságtétele biztos, bölccsé teszi az együgyűt.

  Zsolt 19:9 Az Yahuahnak rendelései helyesek, megvidámítják a szívet; az Yahuahnak parancsolata világos, megvilágosítja a szemeket.

  Zsolt 19:10 Az Yahuahnak félelme tiszta, megáll mindörökké; az Yahuahnak ítéletei változhatatlanok s mindenestől fogva igazságosak.

  Zsolt 19:11 Kívánatosabbak az aranynál, még a sok színaranynál is; és édesebbek a méznél, még a színméznél is.

  Zsolt 19:12 Szolgádat is intik azok; aki megtartja azokat, nagy jutalma van.

.

.

Mindig is az ige volt a legfőbb kincs. Aki Elohim törvényeiben jár, az birtokolja az elásott kincset, a drága gyöngyöt és mindent, ami azzal jár. A bölcsességet és tudást, a megértést, a különválasztottságot és a valódi szeretetet. Ezeket önerőből nem lehet elérni ugyan, de aki keresi ezeket megtalálhatja, amennyiben felismeri azt amikor szembejön vele.

  Luk 10:41 Felelvén pedig, monda neki Yahusha: Mártha, Mártha, szorgalmas vagy és sokra igyekezel:

  Luk 10:42 De egy a szükséges dolog: és Mária a jobb részt választotta, mely el nem vétetik ő tőle.

Ezen példázat, ahogyan az elásott kincs a „mindent vagy semmit” elvet követi, az ember mindenét eladja, hogy megszerezze a gyöngyöt. Olyan emberek jutnak el hozzá, akik oly mértékben szeretnék a távoli végcélt, az üdvösséget, hogy mindent szemétnek tartanak ahhoz képest, hogy megszerezzék a drága gyöngyöt. Hasonlatos ez ahhoz, mint a Csólyosi úton futni. Az út vége folyamatosan távolba vész és olyan mintha örökké távoli maradna, így mindig elérhetetlen lenne, mégis véget ér minden alkalommal, amikor végig futunk rajta.

Végezetül szeretnék pár sort felolvasni Józsué könyvéből, amelből mindnki erőt meríthet

  Józs 1:5 Meg nem áll senki előtted életednek minden idejében; amiképpen Mózessel vele voltam, teveled is veled leszek; el nem hagylak téged, sem el nem maradok tőled.

  Józs 1:6 Légy bátor és erős, mert te teszed majd e népet annak a földnek örökösévé, amely felől megesküdtem az ő atyáiknak, hogy nekik adom azt.

  Józs 1:7 Csak légy bátor és igen erős, hogy vigyázz és mindent ama törvény szerint cselekedjél, amelyet Mózes, az én szolgám szabott elődbe; attól se jobbra, se balra ne hajolj, hogy jó szerencsés lehess mindenben, amiben jársz!

  Józs 1:8 El ne távozzék e törvénynek könyve a te szádtól, hanem gondolkodjál arról éjjel és nappal, hogy vigyázz és mindent úgy cselekedjél, amint írva van abban, mert akkor leszel jó szerencsés a te utaidon és akkor boldogulsz.

.

.

Támogasd az igazság terjesztését az adód 1%-ával!

Yahuah Útja Egyesület 1% adó
Adószám: 19140094-1-03
Technikai szám: 2594

Az oldal fenntartása rengeteg munkával, illetve költségekkel jár. Amennyiben szeretnél nekünk segíteni az igazság terjesztésében adoményodat küld az alábbi bankszámlára:

la

YAHUAH ÚTJA EGYESÜLET,

OTP BANK: 11744003-24422916-00000000

Nemzetközi bankszámlaszám (IBAN):
HU71117440032442291600000000

SWIFT/BIC KÓD: OTPVHUHB