YAHUSHA AZ ÓSZÖVETSÉGBEN VII – SABUOT II

                                                           SABUOT / SZÖVETSÉGEK

.

2Krón 8:12 Akkor égőáldozatokat áldozék Salamon Yahuahnak Yahuah oltárán, amelyet rakatott vala a tornác előtt;
2Krón 8:13 Naponként áldozának azon, Mózes parancsolata szerint, szombatnapokon, a hónapok első napjain, és évenként a főünnepeken háromszor; [tudniillik] a kovásztalan kenyerek ünnepén, a hetek ünnepén és a sátorok ünnepén.

(SABUOT / PÜNKÖSD / PENTECOST / HETEK ÜNNEPE)

.

.

5Móz 16:9 Számlálj [azután] magadnak hét hetet; attól fogva kezdjed számlálni a hét hetet, hogy sarlódat a vetésbe bocsátod.


5Móz 16:10 És tarts hetek ünnepét az Úrnak, a te Istenednek, a te kezednek szabad akarat szerint való adományával, amelyet ahhoz képest adj, amint megáldott téged az Úr, a te Istened.

5Móz 16:11 És örvendezz az Úrnak, a te Istenednek színe előtt, te és a te fiad, és leányod, szolgád, szolgálóleányod, és a lévita, aki a te kapuidon belül van, és a jövevény, az árva és az özvegy, akik te közötted vannak, azon a helyen, amelyet kiválasztott az Úr, a te Istened, hogy oda helyezze az ő nevét.

5Móz 16:12 És emlékezzél meg róla, hogy te [is] szolga voltál Egyiptomban; és tartsd meg, és teljesítsd e rendeléseket.

5Móz 16:16 Minden esztendőben háromszor jelenjen meg közüled minden férfiú az Úrnak, a te Istenednek színe előtt azon a helyen, amelyet kiválaszt; a kovásztalan kenyerek ünnepén, a hetek ünnepén, és a sátorok ünnepén. De üres kézzel senki se jelenjen meg az Úr előtt!

.

A pünkösd a hét bibliai ünnep egyike, melyeket Isten rendelt el Izrael népének. A tavaszi ünnepeket megkoronázó esemény, ami dátumát tekintve is szorosan összetartozik a páskával, hiszen a pünkösd megünneplésének időpontját Mózes törvénye az attól számított héthetes időszak elteltével, az ötvenedik napban jelöli meg. Kiszámolásáról hetek ünnepének nevezik, ami legismertebb héber nevén a sávuót.

Pészah mindig az első héber hónapban van, niszán 14–15. napján, pünkösd pedig a harmadik hónap, sziván 6. napjára esik. A pünkösd szavunk a görög pentékonta, az ötven szóval áll összefüggésben, mivel a sávuót görög neve pentékoszté, azaz ötvenedik (Csel 2:1). Több más elnevezése is van, ami kifejezi az ünnep régi és újabb keletű tartalmát. Mózes törvénye zsengék napja, héberül jóm habikkurim néven is említi. Az aceret, azaz záróünnep nevet is viseli, mivel a négy tavaszi ünnep közül az utolsó.

Az ünnep tórabeli rendtartása összekapcsolódik az Ábrahámnak, Izsáknak, Jákóbnak adott ígérettel, hiszen megtartásához Kánaán földjét először birtokba kellett venni.

.

5Móz 8:7–8 Mert az Úr, a te Istened jó földre visz be téged; [bő]vizű patakoknak, forrásoknak és mély vizeknek földjére, amelyek a völgyekben és a hegyeken fakadnak. Búza-, árpa-, szőlőtő-, füge- és gránátalmatermő földre, faolaj- (olíva ) és méztermő földre.

Az Ígéret földjén lesz vetés és aratás, a bevetett föld esőt kap, és a föld új termését a szövetség fiai meg tudják köszönni Yahuahnak, Izrael Elohimének.

A bibliai időkben a pünkösd elsősorban aratóünnep volt. A föld minden gyümölcsére úgy kellett nézni mint ami Isten jóságának adománya, ezért felhasználását a zsenge ajándékának megadása nélkül úgy tekintették, mintha megrabolták volna Elohimet. Ezért minden évben hoztak az emberek egy kosárra valót a papnak, hogy tiszteletet adjanak a Mindenható Istennek és imádkozzanak Őelőtte. Egyúttal bizonyságot tettek arról, hogy őseik jövevények voltak, de Isten volt az, aki kiszabadította őket az egyiptomi rabszolgasorsból és új hazát adott nekik, és bevezette őket a tejjel és mézzel folyó földre, ahol megáldotta őket földbirtokkal és jó terméssel. (5Móz 26:1–10) A termés meglóbálásával kifejezték a hálát az Ígéret földjének tulajdonosa iránt. Így volt az elvetett gabonával is.

.

Az első zsengétől pünkösdig: számlálj magadnak hét hetet

Izrael földjének mezőgazdasági naptárában az először beérő kenyérgabona az árpa. Ahogy március-április táján a téli esők kezdenek elmaradozni, learatják a lent, majd egyre melegszik az időjárás, az árpa is megérik az aratásra. Az első kéve bemutatásáig viszont senki nem állt neki aratni, mert Isten parancsára egyáltalán nem fogyasztottak a termésből, sem pörkölt gabonaszemek, sem kenyér formájában. (Az ünnep lezárja az árpaaratást és megkezdi a búzaaratást).

.

(3Móz 23:14) [Új] kenyeret pedig, és pergelt búzaszemeket, és zsenge kalászokat ne egyetek mind a napig, amíg be nem viszitek a ti Isteneteknek áldozatát. Örök rendtartás ez nemzetségről nemzetségre minden lakóhelyeteken.” (3Móz 23:14)

.

A kivonulás emlékére megtartott páskavacsora, az első tavaszi ünnep másnapján megkezdődött a kovásztalan kenyerek ünnepe, amit az első zsengék ünnepe követett. Egyfajta emlékezetes történelmi határnap is volt, mivel a Kánaánba bevonuló nép Józsué vezetésével először akkor evett a föld terméséből, amikor a páskát megülték és kovásztalan kenyereket készítettek belőle.

.

Józs 5:10–12 És Gilgálban táborozának Izrael fiai, és megkészíték a páskát a hónapnak tizennegyedik napján este, Jerikónak mezején. És evének a föld terméséből a páskának másodnapján kovásztalan kenyeret és pörkölt gabonát ugyanezen a napon. És másnaptól kezdve, hogy ettek vala a föld terméséből, megszűnék a manna, és nem volt többé mannájuk az Izrael fiainak, hanem Kánaán földjé-nek gyümölcséből evének abban az esztendőben.

.

Most azért íme elhoztam ama föld gyümölcsének zsengéjét, amelyet nekem adtál

(5Móz 26:10)

Ezután a pusztai vándorlásra jellemző mannaszedés korszaka lezárult. A felhőoszlop és a tűzoszlop helyett Józsuénak az Úr seregének fejedelme jelent meg kivont karddal a kezében, mint aki kész elfoglalni Izrael élén Kánaánt (Józs 5:13–15).

Az első termés felajánlásával és elfogyasztásával kezdődhetett meg az árpaföldek learatása. Az első zsenge napjától számított hét teljes hét telt el a pünkösdig, aminek egyik neve ezért hetek ünnepe, héberül sávuót.

Számlálj [azután] magadnak hét hetet; attól fogva kezdjed számlálni a hét hetet, hogy sarlódat a vetésbe bocsátod.” (5Móz 16:9)

A kéve vagy az annak megfelelő mérce héber nevéről, az ómerről elnevezve ezt az időszakot ómerszámlálásnak is hívják. Az ómerszámlálás ideje alatt, ami áprilistól júniusig tartott, a zöld búzakalászok sárgává értek.

.

Az ötvenedik nap: az első búzatermés napja

Az ötvenedik napon ismét egy zsengeáldozatra került sor. Ekkor a búzaaratás volt már időszerű. A szárba szökkent vetésből először beérett búzakalászokat kellett bemutatni Istennek a mózesi Szent Sátorban, majd később a jeruzsálemi Templomban. Az első termés héber nevéből (bikkurim) származik az aratóünnep másik neve, a zsengék napja elnevezés (jóm habikkurim). Mózes törvénye a munka zsengéje ünnepének nevezi.

.

4Móz 28:26–31 A zsengék napján is, amikor új ételáldozatot visztek az Úrnak a ti hetes ünnepeteken: szent gyülekezésetek legyen nektek; semmi robota munkát ne végezzetek. Hanem vigyetek kedves illatul egészen égő ládozatot az Úrnak: két fiatal tulkot, egy kost, és esztendős bárányt hetet. És azokhoz való ételáldozatul olajjal elegyített háromtized [efa] lisztlángot egy tulok mellé, kéttizedet egy kos mellé. Egy-egy bárány mellé egy-egy tizedrészt, a hét bárány szerint. Egy kecskebakot is, hogy engesztelés legyen értetek. A szüntelen való egészen égő áldozaton és annak ételáldozatán kívül készítsétek [ezeket]: épek legyenek, azoknak italáldozatjukkal egyben.

.

Az árpa első zsengéjének bemutatásához hasonlóan vitték be a Szentélybe a búza első termését. A papok a beérett kalászokból egy kévényit learattak, és a kicsépelt kalászokból egy vékányi búzát megpörköltek, megrostáltak és a tizedét az oltár tüzére vetették, a többit meglengették Isten színe előtt, hogy kedvesen fogadja az aratót és az aratást. A bemutatott mennyiség héber neve ómer, ami nemcsak kévét jelent, hanem a szemes termények mérésére szolgáló mértékegység is volt. Az ómernyi árpa mintegy két és fél liter lehetett. A megmaradt mennyiséget a jeruzsálemi Szentély lévitáinak és papjainak bocsátották rendelkezésére. A pünkösd így lett Izraelben az új termés napja, és az új búzakenyér ünnepe. Az új termésből őrölt lisztből először olívaolajjal kevert ételáldozatot vittek az Úr elé.

.

Felvonulás Jeruzsálembe. A pünkösd egyike a három nagy ünnepnek

(3Móz 23:15–16) Számláljatok azután a szombatra következő naptól, attól a naptól, amelyen beviszitek a meglóbálni való kévét, hét hetet, egészek legyenek azok. A hetedik hétre következő napig számláljatok ötven napot, és akkor járuljatok új ételáldozattal az Úrhoz.

.

Volt egy nagy különbség az első zsengék és a sávuót ünnepe között. Az ünnepen kovászos kenyereket is be kellett mutatni.

Az új búzát nagyon finomra őrölték, a kéttized efa (körülbelül négy és fél liter) finomlisztből két kenyeret sütöttek, de most nem kovásztalan kenyeret, mint húsvétkor, hanem kivételesen kovászosat. Sem méz, sem kovász (haméc) nem kerülhetett az oltárra a Törvény rendelése szerint. Pünkösdkor viszont kivételesen kovásszal sütött, megkelesztett kenyereket kellett Isten oltára előtt meglengetni.

.

3Móz 23:17 A ti lakóhelyeitekből hozzatok fel két meglóbálni való kenyeret; kéttized [efa] lisztlángból legyenek azok, kovásszal sütve, zsengékül az Úrnak.

.

A kenyérrel együtt égőáldozatot is bemutattak: hét ép egyéves bárányt, egy bikaborjút és két kost áldoztak tűzáldozatul, egy bakkecske képviselte a bűnért való áldozatot, valamint két egyéves bárány bemutatása fejezte ki a hálaáldozatot, a szokásos étel- és italáldozattal együtt. A kenyerek bemutatása a Szentélyben úgy történt, hogy a pap meglóbálta az oltár előtt a két báránnyal együtt, előre és hátra, majd föl és le. Amiket az oltár előtt meglengetett, az Úrnak szentelt dolgok lettek a pap számára. Az egész ünneplő közösség egybegyűlt. Semmilyen szolgai munkát nem szabadott végezni (3Móz 23:18–21).

Az ünnepléshez hozzátartozott, hogy ifjak, vének, léviták, szolgák és szabadok, özvegyek, árvák és jövevények társadalmi helyzetüktől függetlenül, egyenlőképpen együtt örvendeztek az Úr előtt.

.

5Móz 16: 10–12 És tarts hetek ünnepét az Úrnak, a te Istenednek, a te kezednek szabad akarat szerint való adományával, amelyet ahhoz képest adj, amint megáldott téged az Úr, a te Istened. És örvendezz az Úrnak, a te Istenednek színe előtt, te és a te fiad, és leányod, szolgád, szolgálóleányod, és a lévita, aki a te kapuidon belül van, és a jövevény, az árva és az özvegy, akik teközötted vannak, azon a helyen, amelyet kiválasz-tott az Úr, a te Istened, hogy odahelyezze az ő nevét. És emlékezzél meg róla, hogy te is szolga voltál Egyiptomban; és tartsd meg, és teljesítsd e rendeléseket.

.

A Hetek ünnepe emlékeztető volt az egyiptomi elnyomásra, amikor nem szentelhettek Istennek ünnepet. Nem rendelkeztek azzal a szabadsággal, hogy saját tulajdonuk legyen. A szabadságért való hálájukat azzal tudták legjobban kifejezni, hogy az előírt áldozatokon felül, szabad akaratból önkéntes adományokat is adtak az Úr által kijelölt szent helyen, áldásukhoz mérten.

Egyiptomban még az idejükkel sem ők maguk rendelkeztek, hanem az elnyomóik. A rabszolgának minden napja egyforma. Csak szabad nép tud ünnepelni, és csak szabad ember tudja megbecsülni az idő adta lehetőséget. A „számláljatok magatoknak ötven napot” parancs kifejezi, hogy minden napnak külön értelme és jelentősége van. Ha nincs húsvét, nincs pünkösd sem, ha nincs szabadság, akkor nincs egy ember, aki várakozik és számolja a napokat. Ha nem számolnánk a napokat, akkor nem volna lehetséges a megtartása.

.

Most pedig vizsgáljuk meg milyen bibliai események köthetőek a hetek ünnepéhez és miként hozható ez összefüggésbe Yahusha Ha’Massiach-al.

.

Jubilleumok könyve

6 1. És a harmadik hónap újholdján kiment a bárkából, és oltárt épített azon a hegyen.

2. És jóvátétel(i áldozato)t készített a földért, és fogott egy gidát és jóvátételt készített annak vérével a föld minden bűnéért; mert minden, ami csak volt azon, el lett pusztítva, kivéve azokat, akik a bárkában voltak Noéval.

3. És a kövért az oltárra helyezte, és fogott egy ökröt, egy kecskét, egy bárányt, gidákat, sót, egy vadgerlét, egy fiatal galambot, és égő-áldozatot készített az oltáron, és áldozatot öntött rá olajjal keverve, és borral meglocsolt és tömjénnel behintett mindent, és jó illat szállt fel, elfogadható az Úr előtt.

4. És az Úr megérezte a jó illatot, és szövetséget kötött ővele,

14. És e törvény napjainak nincsen vége, mivel örökkévaló. Tartsák meg nemzedékeiken keresztül, hogy az oltár előtt folyamatosan könyörögve vérrel (vér által) járjanak közben a te nevedben; minden nap, reggel és este keressenek megbocsátást örökké az Úr előtt a te nevedben, hogy megtartsák és ki ne irtassanak.

.

15. Továbbá adott Noénak és fiainak egy jelet, hogy nem lesz újra vízözön a földön.

16. Örökkévaló szövetség jeleként ívét a felhőbe helyezte, hogy nem árasztja el újra a földet és nem pusztítja el, amíg tartanak a föld napjai.

17. Ez okból kifolyólag elrendeltetett és felíratott a mennyei táblákon, hogy meg kell ünnepelniük a hetek ünnepét ebben a hónapban évente, hogy megújítsák a szövetséget.

18. És ez az egész ünnep meg volt tartva a mennyben a teremtés napjaitól Noé napjáig, huszonhat jubileum és öt (év)hét idejéig: Noé és fiai megtartották hét jubileumon és egy évhéten keresztül, míg Noé meg nem halt, és Noé halálának napjától a fiai beszüntették (az ünneplést) egészen Ábrahám idejéig, és vért ettek.

19. De Ábrahám megtartotta azt, Izsák, Jákób és a fiaik is megtartották egészen napjaidig, és napjaidban Izrael fiai elfelejtették, amíg te meg nem tartottad újra ezen hegyen.

20. És parancsold meg Izrael fiainak, hogy tartsák meg ezt az ünnepet minden nemzedékeikben, parancsolatként legyen ez nekik: Tartsák meg az ünnepet az év egy bizonyos napján, ebben a hónapban.

21. Mert ez a hetek ünnepe, és az első zsengék ünnepe egyben: ez az ünnep kétjelentésű és páros természetű: annak megfelelően ünnepeld, ami meg van írva és kőbe vésve felőle!

22. Mert az első törvény könyvében leírtam, abban, amelyiket neked írtam, hogy saját évszakában kell megünnepelnetek azt, az év egy napján, és elmagyaráztam neked az áldozatait, hogy Izrael fiainak emlékeznie és ünnepelnie kell összes nemzedékein át, ebben a hónapban, egy napon minden évben. (3Mózes 23:15-)

meg kell ünnepelniük a hetek ünnepét ebben a hónapban évente, hogy megújítsák a szövetséget.

 És ez az egész ünnep meg volt tartva a mennyben a teremtés napjaitól

Ez a két kijelentés kulcsfontosságú ahhoz, hogy később megérthessük miről szól a Savuot vagy Pünkösd igazából. A hetek ünnepe nem csak egy emlékeztető ünnep, ha nem annál sokkal több. A Noéval kötött szövetség, amelynek pecsétje a szivárvány nem az egyetlen szövetség, ami ezen a napon köttetett. Persze a szövetség feltételei soha sem változtak (mivel nem tudnak megváltozni) még is időről időre szükség van arra, hogy Yahuah meg újítsa népével az örök szövetséget, akik időről időre elfelejtik azt, ezért hát emlékeztetni kell őket. (19…és napjaidban Izrael fiai elfelejtették, amíg te meg nem tartottad újra ezen hegyen.) (2Mózes 19)

1Móz 9:12 És monda az Isten: Ez a jele a szövetségnek, melyet én örök időkre szerzek közöttem és ti köztetek, és minden élő állat között, mely ti veletek van:

élő: חַי(ḥaj)

1) élő, eleven, élénk, zsenge

állat:

נֶפֶשׁ(nep̄eš)
1) lélek, lélegzet, lehelet
2) (az ember belsejének) élő része, élőlény

Néhány száz évvel később a Sínai hegynél ….

5Móz 29:10 Ti e napon mindnyájan az Úr előtt, a ti Istenetek előtt álltok: a ti főembereitek,

5Móz 29:11 A ti kicsinyeitek, feleségeitek és a te jövevényed, aki a te táborodban van, sőt favágóid és vízmerítőid is;
törzseitek, véneitek és a ti tiszttartóitok, Izraelnek minden férfia;
5Móz 29:14
És nem csak ti veletek kötöm én e szövetséges, és ez esküvéses kötést,
5Móz 29:15 Hanem azzal, aki itt van velünk, [és] itt áll e mai napon az Úr előtt, a mi Istenünk előtt, és
azzal is, aki nincsen e mai napon itt velünk.
.

(A Sínai szövetség és az Apostolok cselekedetei 2. fejezetében olvasható pünkösdi történések összefüggéseiről a következő részben kívánok szót ejteni.)

Amivel most érintőleges foglalkozni fogunk és egyben ez bevezetője is lesz a következő résznek

az a Savuot napján megkötött / megújított szövetség / szövetségek és azok feltételeinek kinyilatkoztatása és mikéntje. Ki vagy kik beszéltek Mózessel a hegyen és stb…

.

A Biblia öt helyen ír az angyalok szerepéről a sínai-hegyi törvényadásban. Az első ilyen szöveg a 120 éves Mózes utolsó beszéde, Mózes 5. könyvének utolsó előtti részének elején – ekkor áldotta meg Izrael népét – ahol elmondja, hogy 38 évvel azelőtt angyalokat látott a Sínai-hegyen:

.

5Móz 33:2 Monda ugyanis: Yahuah a Sinai [hegyről] jött, és Szeirből támadt fel nekik; Párán

hegyéről ragyogott elő, tízezer szent közül jelent meg, jobbja felől tüzes törvény vala számukra.
.

Az Ószövetségben Dávid írt egy másik, az angyalokra vonatkozó részt a törvényadással kapcsolatban.

.

Zsolt. 68:18 Az Elohim szekere húszezer, ezer meg ezer; Yahuah közöttük van, mint a Sinai hegyen az ő szent hajlékában.

.

A zsoltárok angyalok húszezreiről, százezreiről beszél ‒ Mózes tízezerről szól a V. Mózes 33:2-ben ‒, akik mint egy hadsereg („szekerek”) jönnek. Mózeshez hasonlóan Dávid is az angyalok lenyűgöző, félelmetes megjelenését hangsúlyozza a szent heggyel kapcsolatban.

Az első Újszövetségbeli feljegyzés a sínai-hegyen megjelent angyalokról Istvántól származik. A Szanhedrin előtti védekezése során azt állította, hogy a zsidók „a törvényt angyalok rendelésére vették, és nem tartották meg.

.

Apcs7:53 Kik a törvényt angyalok rendelésére vettétek, és nem tartottátok meg.
.

Ebből megérthetjük, hogy az angyalok nemcsak ott voltak a Sínai-hegyen, de fontos szerepet is játszottak Elohim és Mózes között a törvény közlésében.

Saul szintén beszél az angyalokról a Sínai-hegyen:

.

Gal 3:19 Micsoda tehát a törvény? A bűnök okáért adatott, amíg eljő a Mag, akinek tétetett az ígéret; rendeltetvén angyalok által, közbenjáró kezében.

A „rendeltetett” szó a görögben ugyanabból a szótőből származik, mint az ApCsel 7:53-ban álló „rendelésére vették”. Ennek a jelentése: intézkedni, parancsolni, kijelölni.

Zsid 2:2 Ha ugyanis már az angyaloktól meghirdetett tanítás annyira kötelező volt, hogy minden törvényszegés és engedetlenség elvette méltó büntetését,
.

azt olvashatjuk, hogy a törvény az angyalok jelenlétében nemcsak adatott nemcsak a szolgáló angyalokon keresztül jutott el Mózeshez, de a törvényt angyalok mondták el Mózesnek:

.

…Mert az angyaloktól hirdetett beszéd

Miről beszéltek itt az angyalok? Csak a Tízparancsolatot, vagy a teljes törvényt kapta meg Mózes (II. Mózes 19:1 ‒IV. Mózes 10:10) a Sínai-hegyen? A válasz az utóbbi: a teljes törvényt. Egyrészt nem csak a Tízparancsolatot vette át Mózes a Sínai-hegyen (V. Móz. 33:2, Zsolt. 68:18). Másrészt István a szanhedrin hitetlenségének elítélésekor azt mondta, Izrael nemcsak a Tízparancsolatot, de a teljes törvényt megszegte. Harmadrészt pedig párhuzamot vonhatunk az ószövetségi törvény (nem csak a Tízparancsolat) és Ha’Massich megújított szövetsége, evangéliuma között (Gal. 3:19, Zsid. 2:2).

(Ezen párhuzamok a következő részben)

Elohim beszél Mózessel, Mózes pedig a néppel. Azonban van egy negyedik fél is, az angyalok: Elohim beszél az angyalokkal, ők Mózessel, ő meg a néppel. Valójában egy ötödik fél is érintett: Yahusha Ha’Massich.

Apcs 7:36 Ez hozta ki őket, csodákat és jeleket tévén Egyiptomnak földében és a Verestengeren és a pusztában negyven esztendeig.
Apcs 7:37 Ez ama Mózes, ki az Izrael fiainak ezt mondotta: Prófétát támaszt nektek Yahuah, a ti Elohimetek, a ti atyátokfiai közül, mint engem: azt hallgassátok.
Apcs 7:38 Ez az, aki [ott] volt a gyülekezetben a pusztában a Sinai hegyen vele beszélő angyallal és a mi atyáinkkal: ki élő igéket vőn, hogy nekünk adja;

Ez az angyal Yahuah szava vagy ahogy Malakiás hívja: A szövetség követe

Mal 3:1 Íme, elküldöm én az én követemet, és megtisztítja előttem az utat, és mindjárt eljön az ő templomába az Úr, akit ti kerestek, és a szövetségnek követe, akit ti kívántok; íme, eljön, azt mondja a Seregek Hatalmassága.

.

                                                         HalleluYah

.

                                SABUOT / SZÖVETSÉGEK II.

Jelenések 1:3 Boldog, aki olvassa, és akik hallgatják e prófétálásnak beszédeit, és megtartják azokat, amelyek megírattak abban; mert az idő közel van.

(Az előző részben…)

Sínai hegynél megkötött szövetség és a pünkösdi események közt számos párhuzam fellelhető. Ezen párhuzamok cseppet sem a véletlen művei. Mielőtt megvizsgálnánk ezen párhuzamokat tegyünk tisztába egy olyan fogalmat, amely ’körbeöleli, a mai témánkat.

.

– A szövetség fogalma:

A szövetség két vagy több fél közötti megállapodás. Informális szövetségek köthetők szóbeli megállapodással. A fontos szövetségek azonban akkor válnak hivatalossá, amikor a felek írásbeli dokumentumot írnak alá. A szerződés egy írásbeli kötelezettségvállalás, amely törvény által végrehajtható. A modern társadalmak az élet számos területén használnak szerződéseket: például házassági szerződésekben, ingatlanbérleti szerződésekben, építési és üzemeltetési szerződésekben. Ezek olyan szerződések, amelyekben a felek kötelezik magukat bizonyos kötelezettségek teljesítésére, amelyeket a megállapodás feltételeinek nevezünk. A megállapodás kimenetele attól függ, hogy a felek teljesítik-e ezeket a feltételeket a vagy sem. A szerződések azt is meghatározzák, hogy milyen következményekkel jár, ha az egyik fél nem teljesíti a kötelezettségeit. Ha a mulasztások elég súlyosak, a szerződés visszavonható, mentesítve a másik felet a további kötelezettségek alól. Léteznek feltétel nélküli szerződések, amelyekben az egyik fél kötelezettséget vállal arra, hogy megtesz valamit anélkül, hogy a kedvezményezetteknek bármilyen kötelezettségük lenne. Ezek inkább ígéretekhez hasonlítanak, amelyeket az egyik fél tesz a másiknak. A végrendelet egy olyan feltétel nélküli szerződéstípus, amelyben a kedvezményezettek saját erőfeszítéseik nélkül öröklik egy személy vagyonát az illető halála után. A Bibliában számos példa található feltételes és feltétel nélküli szövetségekre. Némelyik emberek között, mások pedig Elohim és emberek között köttetnek. A feltétel nélküli szövetségek közé tartozik Elohim ígérete Noénak1Mózes 8:20-9:17 ), az ábrahámi szövetség (1Mózes 12., 15. és 17. fejezete), Elohim szövetsége Dávid királlyal 2Sámuel 7 ). A szövetségek adják a teljes bibliai történet szerkezetének vázlatát. Ahogy a Biblia története kibontakozik, látjuk, hogy Elohim egy szövetségkötő, szövetséget megtartó és szövetséget betöltő Elohim. Elohim szövetségeket köt bizonyos emberekkel, és ezek a szövetségek jelentik a módját, és megváltó tervének mikéntjét. A szövetségek adják a történet szerkezetét. A Bibliában számos szövetség található, de öt szövetség kulcsfontosságú a Biblia történetének és Elohim megváltó tervének megértéséhez: a Noéval kötött szövetség, az ábrahámi szövetség, a mózesi szövetség, a dávidi szövetség és az új szövetség.

– Sínai szövetség

.

Miután az izraeliták kivonultak Egyiptomból, Elohim szövetséget kötött velük a Sínai-hegyen. Ez egy feltételes és nem egy feltétel nélküli szövetség volt, amely Izrael mózesi törvény iránti engedelmességén alapult. Ez visszavonható volt, ha az izraeliták nem tartották be. Elohim a Sínai-hegyi szövetséget azért kötötte az izraelitákkal, hogy megalapozza identitásukat Elohim népeként, valamint hogy megalapítsa és megőrizze őket, mint nemzetet. A megállapodás Izraellel , mint nemzettel köttetett, nem pedig egyénekkel. Minden egyénnek a nagyobb közösség részének kellett tekintenie magát. Izraelt Isten tulajdonaként kellett elkülöníteni, akik képviselik őt a földön:

.

2Móz 19:5 Mostan azért ha figyelmesen hallgattok szavamra és megtartjátok az én szövetségemet, úgy ti lesztek nekem valamennyi nép közt az enyéim; mert enyém az egész föld.

2Móz 19:6 És lesztek ti nekem papok birodalma és szent nép. Ezek azok az igék, melyeket el kell mondanod Izrael fiainak.
.

Elohim a Sínai-hegyen kötött szövetséget az izraelitákkal kötötte elsősorban, és nem a pogányokkal. A Sínai-hegyen Yahuah kijelentette magát, mint Izrael Elohime. Az Istennel való kapcsolatuk pedig példakép és tanúságtétel volt a környező pogány népek számára, hogy ők is keressék és megismerhessék Yahuah-t. Ragyogó fényként kellett lenniük a pogányok számára, mint akiket követhetnek. – Példakép

Példakép: 

Olyan személy, aki cselekvéseivel, magatartásával, életével példát ad, mutat, aki méltó a követésre. Pl: szorgalmával és fegyelmével

.

 Ézs 42:6 Én, Yahuah, hívtalak el igazságban, és fogom kezedet, és megőrizlek és népnek szövetségévé teszlek, pogányoknak világosságává.

.

Máté 5:14 Ti vagytok a világ világossága. Nem rejtethetik el a hegyen épített város.

És most nézzük meg miként jelent meg Yahuah Izraelnek a Sínai hegyen.

.

Előkészület a szövetség megkötésére

2Móz 19:1 A harmadik hónapban azután hogy kijöttek vala Izrael fiai Egyiptom földéről, azon a napon érkezének a Sinai pusztába.
2Móz 19:11 És legyenek készek harmadnapra; mert harmadnapon leszáll az Úr az egész nép szeme láttára a Sinai hegyre.
2Móz 19:12 És vess határt a népnek körös-körül, mondván: Vigyázzatok magatokra, hogy a hegyre fel ne menjetek s még a szélét se érintsétek; mindaz, ami a hegyet érinti, halállal haljon meg.
2Móz 19:13 Ne érintse azt kéz, hanem kővel köveztessék meg, vagy nyíllal nyilaztassék le; akár barom, akár ember, ne éljen. Mikor a kürt hosszan hangzik, akkor felmehetnek a hegyre.
2Móz 19:14 Leszálla azért Mózes a hegyről a néphez, és megszentelé a népet, és megmosák az ő ruháikat.2Móz 19:15És monda a népnek: Legyetek készen harmadnapra; asszonyhoz ne közelítsetek

Yahuah leszáll a Sínai hegyre

2Móz 19:16 És lőn harmadnapon virradatkor, mennydörgések, villámlások és sűrű felhő lőn a hegyen és igen erős kürtzengés; és megréműle mind az egész táborbeli nép.

2Móz 19:17 És kivezeté Mózes a népet a táborból az Isten eleibe és megállának a hegy alatt.
2Móz 19:18 Az egész Sinai hegy pedig füstölög vala, mivelhogy leszállott arra az Úr tűzben és felmegy vala annak füstje, mint a kemencének füstje; és az egész hegy nagyon reng vala.
2Móz 19:19 És a kürt szava mindinkább erősödik vala; Mózes beszél vala és az Isten felel vala neki hangosan.
2Móz 19:20 Leszálla tehát az Úr a Sinai hegyre, a hegy tetejére, és felhívá az Úr Mózest a hegy tetejére, Mózes pedig felméne.

Vegyük át pontról pontra mi is történik itt valójában. (magyarázattal)

.

(10-13)

Menj a néphez, és szenteld meg őket ma és holnap : Elohim látványos módon fog megjelenni Izraelnek; és mielőtt ez megtörténhetett volna, a népnek fel kellett készülnie.

.

– Határokat kell szabnod a népnek körös-körül : Voltak határok, amelyeket nem lehetett átlépni. Izraelnek egy korlát mögött kellett távolságot tartania, és a távolságtartás elmulasztásának büntetése halál volt.

.

Egyetlen kéz sem érhet hozzá : Bárki, akit túl közel ment megölni, annyira szentségtelennek számított volna, hogy még csak hozzá sem lehetett volna érni, kövekkel vagy nyilakkal kellett volna kivégezni.

Ha van valami alapvető az emberi természetben, az az, hogy határokra van szükségünk. Azzal, hogy Isten felállította ezeket a határokat, és halálbüntetést szabott ki azok áthágására, megmutatta Izraelnek, hogy az engedelmesség fontosabb, mint az érzéseik/vágyaik.

.

Amikor a trombita hosszan szól : A nép csak Isten meghívására közeledhetett, és a trombita jelezte, hogy a meghívás nyílt. A trombitaszó hallatán a határokhoz közeledhettek, de nem léphettek túl rajtuk.

.

(14-15)

– Parancsok a szertartásos tisztaságra és tisztaságra.

Mózes tehát lement a hegyről a néphez, megszentelte a népet, és kimosták ruháikat. Mózes pedig ezt mondta a népnek: „Legyetek készen a harmadik napra, ne közeledjetek feleségeitekhez !” (testi vágyak féken tartása)

.

– Készüljetek fel a harmadik napra : Az Elohimmel való találkozás csak a harmadik napon történhetett meg. Elohim megígérte, hogy a harmadik napon kinyilatkoztatja magát , és nekik várniuk kellett rá.

.

– Ne közeledjetek feleségetekhez :Ebben a helyzetben Elohim azt akarta, hogy az emberek tiszta ruhát vegyenek fel, és fékezzék vágyaikat, még a jogos vágyakat is.

A nép azonnal felkészült Isten kinyilatkoztatására, amelyet a harmadik napra ígért.

.

(16-20)

– Mennydörgés, villámlások és sűrű felhő : Ezek a hatalom és dicsőség jelei Isten jelenlétét jelezték. Az egész környezet ’beszélte’ Elohim jelenlétét.

– A hegyen igen erős kürtzengés; Amit Izrael látott és érzett a mennydörgésben, villámlásban, felhőben, füstben és földrengésben, az félelmetes volt. A trombita hangja azonban nem a táborból, hanem magából az égből jött. Az egész nép, aki a táborban volt, remegett .

.

Mózes kivezette a népet a táborból, hogy találkozzanak Elohimmel : A trombitaszó hallatán Mózes felvezette a népet a Sínai-hegy lábánál lévő korláthoz, ahol még közelebbről láthatták a hegyet beborító tüzet – valamint érezhették a föld remegését a lábuk alatt, amikor az egész hegy erősen megremegett .

.

– A trombitaszó hosszan szólt, és egyre hangosabb lett : Mindeközben a trombitaszó hangja egyre hosszabb és hangosabb lett, mígnem Mózes szólt Elohimhez, és Elohim szóban válaszolt neki. Izrael együttesen hallotta Yahuah-t, amint a Sínai-hegyről hallható hangon szólt .

.

– Akkor leszállt Yahuah a Sínai-hegyre, a hegy tetejére: Elohim különleges jelenlétében jelent meg a Sínai-hegyen, készen arra, hogy találkozzon Mózessel, mint Izrael egész népének képviselőjével.

.

– És felhívá Yahuah Mózest a hegy tetejére: Elohim lejött, Mózes felment . Miközben a nép rettegve reszketett a hegy lábánál, Mózesnek bátorságra volt szüksége, hogy felmenjen a csúcsra és találkozzon Elohimmel mennydörgés, villámlás, földrengés, tűz és füst közepette.

.

(Videó)

https://www.youtube.com/watch?v=DgYLJduJRZc

.

A Sinai szövetség egy teokráciát is létrehozott, amelyben Elohim a polgári törvényeinek betartatásán keresztül kormányozta Izraelt. A Sinai szövetséget nem szabad összekeverni Mózes törvényével. A kettő szorosan összefügg, de nem ugyanaz, mivel a törvénynek más céljai voltak. A Sinai szövetség Izrael megállapodása volt Elohimmel a Mózesi Törvény betartására, de nem maga a Törvény. A Törvény volt az írott kódex. Ez volt az a mérce, amely szerint különálló néppé váltak.

– Pentecost/Pünkösd

Apcs 1:2 Mind a napig, melyen fölviteték, minekutána parancsolatokat adott a Szent Lélek által az apostoloknak, kiket választott vala magának.
Apcs 1:3 Kiknek az ő szenvedése után sok jel által meg is mutatta, hogy ő él,
negyven napon át megjelenvén nekik, és szólván az Isten országára tartozó dolgokról.
Apcs 1:4 És velük összejövén,
meghagyá nekik, hogy el ne menjenek Jeruzsálemből, hanem várják be az Atyának ígéretét, melyet [úgymond], hallottatok tőlem:
Apcs 1:5 Hogy János ugyan vízzel keresztelt, ti azonban
Szent Lélekkel fogtok megkereszteltetni nem sok nap múlva.
Apcs 1:8 Hanem
vesztek erőt, minekutána a Szent Lélek eljő reátok: és lesztek nekem tanúim úgy Jeruzsálemben, mint az egész Júdeában és Samariában és a földnek mind végső határáig.

Apcs 1:12 Akkor megtérének Jeruzsálembe a hegyről, mely hívatik Olajfák [hegyének], mely Jeruzsálem mellett van, egy szombat [napi] járóföldre.

10 nap múlva….

Apcs 2:1 És mikor a pünkösd napja eljött, mindnyájan egy akarattal együtt valának.
Apcs 2:2 És lőn nagy hirtelenséggel az égből mintegy sebesen zúgó szélnek zendülése, és eltelé az egész házat, ahol ülnek vala.
Apcs 2:3 És
megjelentek előttük kettős tüzes nyelvek és üle mindenikre azok közül.
Apcs 2:4 És
megtelének mindnyájan Szent Lélekkel, és kezdének szólni más nyelveken, amint a Lélek adta nekik szólniok.
Apcs 2:6
Minekutána pedig ez a zúgás lőn, egybegyűle a sokaság és megzavarodék, mivelhogy mindegyik a maga nyelvén hallá őket szólni.
.

Péter prédikációja után…

Apcs 2:37 [Ezeket] pedig mikor hallották, szívükben megkeseredének, és mondának Péternek és a többi apostoloknak: Mit cselekedjünk, atyámfiai, férfiak?
Apcs 2:38 Péter pedig monda nekik:
Térjetek meg és keresztelkedjetek meg mindnyájan a Jézus Krisztusnak nevében a bűnöknek bocsánatára; és veszitek a Szent Lélek ajándékát.
Apcs 2:39
Mert nektek lett az ígéret és a ti gyermekeiteknek, és mindazoknak, kik messze vannak, valakiket csak elhív magának az Úr, a mi Istenünk.
Apcs 2:40 Sok egyéb beszéddel is
buzgón kéri és inti vala őket, mondván: Szakasszátok el magatokat e gonosz nemzetségtől!
Apcs 2:41 Akik azért
örömest vevék az ő beszédét, megkeresztelkedének; és hozzájuk csatlakozék azon a napon mintegy háromezer lélek.
.

Ami itt történt az kétségtelenül beteljesedése a tavaszi ünnep sorozat utolsó nagy ünnepének, a Sabuotnak.

A Sínai hegynél történtek ennek a jelentőségteles teljes események az előképei, az árnyékai voltak.

– Párhuzamok a Pentecost és a Sínai szövetség közt

.

1)

– Mind két esemény ugyan azon a napon történt. Sabuot ez a nap. Az első zsenge meglóbálásától számított ötvenedik nap.

– Apcs 2:1 És mikor a pünkösd napja eljött, mindnyájan egy akarattal együtt valának.
.

Jubilleumok könyve 8,14

8:17. Ez okból kifolyólag elrendeltetett és felíratott a mennyei táblákon, hogy meg kell ünnepelniük a hetek ünnepét ebben a hónapban évente, hogy megújítsák a szövetséget.

18. És ez az egész ünnep meg volt tartva a mennyben a teremtés napjaitól Noé napjáig, huszonhat jubileum és öt (év)hét idejéig: Noé és fiai megtartották hét jubileumon és egy évhéten keresztül, míg Noé meg nem halt, és Noé halálának napjától a fiai beszüntették (az ünneplést) egészen Ábrahám idejéig, és vért ettek.

19. De Ábrahám megtartotta azt, Izsák, Jákób és a fiaik is megtartották egészen napjaidig, és napjaidban Izrael fiai elfelejtették, amíg te meg nem tartottad újra ezen hegyen.

14:20 És azon a napon szövetséget kötöttünk Ábrámmal, ahogy szövetséget kötöttünk Noéval ebben a hónapban, és Ábrám megújította magának az ünnepet és szertartást örökre szólóan.

.

– Az izraeliták pészahkor hagyták el Egyiptomot, és 40 nappal később megérkeztek a Sínai-hegyhez.

2Móz 19:1 A harmadik hónapban azután hogy kijöttek vala Izrael fiai Egyiptom földéről, azon a napon érkezének a Sinai pusztába.

Yahusha 40 napi jelent meg a tanítványoknak

Apcs 1:3 Kiknek az ő szenvedése után sok jel által meg is mutatta, hogy ő él, negyven napon át megjelenvén nekik, és szólván az Isten országára tartozó dolgokról.

.

– Mózes ezután felment egy hegyre (Sínai), hogy találkozzon Elohimmel

2Móz 19:3 Mózes pedig felméne az Istenhez, és szóla hozzá az Úr a hegyről, mondván: Ezt mondd a Jákób házanépének és ezt add tudtára az Izrael fiainak.

– Yahusha ezután felment egy hegyre (Olajfák hegye)

Apcs 1:9 És mikor ezeket mondotta, az ő láttukra felemelteték, és felhő fogá el őt szemeik elől.
Apcs 1:12 Akkor megtérének Jeruzsálembe
a hegyről, mely hívatik Olajfák [hegyének]...

.

Tíz nappal később a Sabuot napján a szövetség megköttetik Elohim és Izrael között.

2Móz 24:3 Elméne azért Mózes, és elbeszélé a népnek Yahuah minden beszédét és minden rendelését; az egész nép pedig egyező szóval felele, mondván: Mindazokat a dolgokat, amelyeket az Úr parancsolt, megcselekesszük.

10 nappal Yahusha mennybemenetelét követően (Sabuot) a szövetség megújul

Apcs 1:4 És velük összejövén, meghagyá nekik, hogy el ne menjenek Jeruzsálemből, hanem várják be az Atyának ígéretét, melyet [úgymond], hallottatok tőlem:
Apcs 1:5 Hogy János ugyan vízzel keresztelt, ti azonban
Szent Lélekkel fogtok megkereszteltetni nem sok nap múlva.
Apcs 2:1 És mikor
a pünkösd napja eljött, mindnyájan egy akarattal együtt valának.

Ez után az izraeliták megszegték a szövetséget, aminek következtében 3000 ember halt meg.

2Móz 32:28 A Lévi fiai pedig a Mózes beszéde szerint cselekedének, és elhulla azon a napon a népből úgymint háromezer férfiú.

.

– A Pünkösdkor a Qodesh Ruach érkezése után, annak hatására megtért 3000 ember

Apcs 2:41 Akik azért örömest vevék az ő beszédét, megkeresztelkedének; és hozzájuk csatlakozék azon a napon mintegy háromezer lélek.
.

– Mindkét eseményhez hasonló hangok és szimbólumok tartoztak

2Móz 20:18 Az egész nép pedig látja vala a mennydörgéseket, a villámlásokat, a kürt zengését és a hegy füstölgését. És látja vala a nép, és megrémüle, és hátrább álla.

Apcs 2:2 És lőn nagy hirtelenséggel az égből mintegy sebesen zúgó szélnek zendülése, és eltelé az egész házat, ahol ülnek vala.
Apcs 2:3 És megjelentek előttük
kettős tüzes nyelvek és üle mindenikre azok közül.

Apcs 2:6 Minekutána pedig ez a zúgás lőn, egybegyűle a sokaság és megzavarodék, mivelhogy mindegyik a maga nyelvén hallá őket szólni.

 És látta az egész nép a mennydörgést és a villámlást” (2Mózes 20:18). De az eredeti héber szövege egészen mást mond. A héberben a vers szó szerint így hangzik: „És látta az egész nép a hangokat és a fáklyákat.” A legtöbb fordítás kisimítja a héber szöveget azzal, hogy a „hangok” szót „mennydörgésnek” fordítja, ami összhangban van a Sínai-hegyi mennydörgés és villámlás kontextusával. De a héber szöveg valójában azt mondja: „Látták a hangokat és a fáklyákat”

.

.

.

Villámlásokat

H3940   לַפִּד לַפִּיד(lappiḏ lappíḏ)
1)
fáklya
2)
láng
.

Mennydörgéseket

H6963   קֹל קוֹל(qól qôl)
1)
hang, hangadás, nyelv, szólama, szava vkinek (ti. élőlényé)
2)
zúgás, zörgés, dörgés stb. (ti. élettelen dolgoké)

.

Zúgás

G5456   ἡ φωνή, -ῆς (hé phóné, -ész)
1)
hang
2)
beszéd
3) lárma, zaj, zúgás, robaj, dübörgés
4) hangszer hangja, zengése (kürt)
5) szó, beszéd
6) nyelv

Jel 10:4 És mikor a hét mennydörgés megszólaltatta az ő szavát, le akarám írni; és az égből szózatot hallék, amely ezt mondá nekem: Pecsételd be, amiket a hét mennydörgés szóla, és azokat meg ne írd.

Láthatjuk tehát, hogy a mennydörgés és a zúgás hangja melyre összegyűlt a nép (ekkor hallotta mindenki a maga nyelvén a hallottakat) hasonló tulajdonságokat mutat. Ez is egyfajta üzenet közvetítő eszközként szolgált.

Az Elohim nem a Sínai-hegyen használt először mennyei tüzes fáklyákat szövetségkötéskor. Amikor Ábrahám szövetséget kötött Yahuah-val, Elohim tüzes fáklyaként jelent meg neki

1Móz 15:9 És felele neki: Hozz nekem egy három esztendős üszőt, egy három esztendős kecskét, és egy három esztendős kost, egy gerlicét és egy galambfiat.
1Móz 15:17 És mikor a nap leméne és sötétség lőn, íme egy füstölgő kemence, és tüzes fáklya, mely általmegyen vala a húsdarabok között.

.

Egy utolsó, de nem elhanyagolható érdekesség a két esemény párhuzamában:

Mindkét eseményen vegyes sokaság képviseltette magát2Mózes 12:38 és Apcs 2:5, 13) A Tóra kívülről próbálta megváltoztatni az embereket. A Qodesh Ruach változik. A „Tóra” szó tanítást jelent, és a János 14:26 ban a Qodesh Ruach-ot tanítónak nevezik.

Ján 14:26 Ama vigasztaló pedig, a Qodesh Ruach, akit az én nevemben küld az Atya, az mindenre megtanít majd titeket, és eszetekbe juttatja mindazokat, amiket mondottam nektek.

                                                  

Megtelik a szív és lélek

nemes indulattal,

ha bevonul oda Massiach

teljes diadallal.

 

Csak így lehet pünkösd napja

áldás, öröm, béke –

a győzelmes, igaz hitnek

gyönyörű pecsétje!

                                          HalleluYah

Támogasd az igazság terjesztését az adód 1%-ával!

Yahuah Útja Egyesület 1% adó
Adószám: 19140094-1-03
Technikai szám: 2594

Az oldal fenntartása rengeteg munkával, illetve költségekkel jár. Amennyiben szeretnél nekünk segíteni az igazság terjesztésében adoményodat küld az alábbi bankszámlára:

la

YAHUAH ÚTJA EGYESÜLET,

OTP BANK: 11744003-24422916-00000000

Nemzetközi bankszámlaszám (IBAN):
HU71117440032442291600000000

SWIFT/BIC KÓD: OTPVHUHB