.
20251018 – A HÉT GYÜLEKEZET – EFÉZUS
.
.
Jel 2:1 Az efézusbeli gyülekezet angyalának írd meg: Ezeket mondja az, aki az ő jobb kezében tartja a hét csillagot, aki jár a hét arany gyertyatartó között:
Az első versben olvasottakat elmúlt alkalommal részletesen megbeszéltük, most csupán annyit tennék hozzá, hogy ez az összes levélben megfigyelhető szerkezeti elemek közül a köszöntéshez tartozik, amiről pedig a legelső alkalommal volt szó. A következő versben már a dicséret hangzik el, amivel kialakít az olvasóban egy nyugodtabb, befogadóbb hangulatot, azáltal, hogy tudatosítja benne, képes említésre méltó dolgokat cselekedni.
Jel 2:2 Tudom a te dolgaidat G2041 (to ergon, -u), és a te fáradságodat G2873 (ho koposz, -u) és tűrésedet G5281 (hé hüpomoné, -ész), és hogy a gonoszokat nem szenvedheted, és megkísértetted azokat, akik apostoloknak mondják magukat, holott nem azok, és hazugoknak találtad őket;
G2041 τό ἔργον, -ου (to ergon, -u) 1) cselekvés, tevékenység 2) munka, foglalkozás, feladat 3) cselekedet 4) eredmény, teljesítmény, alkotás
Máté 5:16 Úgy fényljék a ti világosságtok az emberek előtt, hogy lássák a ti jó cselekedeteiteket, és dicsőítsék a ti mennyei Atyátokat.
Ez az a fajta cselekedet, amit látnak az emberek és, ami alapján meg tudnak és fognak ítélni bennünket. Erről beszél itt a gyülekezet angyalának. Ez maga a látható szolgálat, amit például Mártha választott az ismert történetben. Kétség kívül szükséges és hasznos, dícséretreméltó, de ez nem minden és nem a legfontosabb az Atya felé vezető úton. Ezzel természetesen a legegyszerűbb példát mutatni közvetlen környezetünknek, ez lehet az első dolog, amit a külvilág észrevesz belőlünk, így világos, hogy ennek kiemelésével kezdi üzenetét. Szorosan kapcsolódik hozzá a következő kettő kifejezés.
G2873 ὁ κόπος, -ου (ho koposz, -u) 1) ütés, mell verése 2) fáradozás, vesződés, kellemetlenség 3) fáradtság, kimerültség; fájdalom, szenvedés 4) G3930-cal: zaklat, gyötör; bánt; terhére van vkinek
Máté 26:10 Mikor pedig ezt eszébe vette Yahusha, monda nekik: Miért bántjátok ezt az asszonyt? hiszen jó dolgot cselekedett én velem.
Luk 11:7 Az pedig onnét belülről felelvén, ezt mondaná: Ne bánts engem: immár az ajtó be van zárva, és az én gyermekeim velem vannak az ágyban; nem kelhetek fel, és nem adhatok neked?
Jel 2:2 Tudom a te dolgaidat, és a te fáradságodat G2873 (ho koposz, -u) és tűrésedet G5281 (hé hüpomoné, -ész), és hogy a gonoszokat nem szenvedheted, és megkísértetted azokat, akik apostoloknak mondják magukat, holott nem azok, és hazugoknak találtad őket;
G5281 ἡ ὑπομονή, -ῆς (hé hüpomoné, -ész) – tűrés, elviselés; türelem, kitartás, állhatatosság
.
.
.
Luk 8:15 Amelyik pedig a jó földbe [esett], ezek azok, akik a hallott igét tiszta és jó szívvel megtartják, és gyümölcsöt teremnek béketűréssel.
Róm 2:7 Azoknak, akik a jó cselekedetben való állhatatossággal dicsőséget, tisztességet és halhatatlanságot keresnek, örök élettel;
2Kor 1:6 De akár nyomorgattatunk, a ti vigasztalástokért és üdvösségetekért [van az], mely hathatós ugyanazon szenvedések elviselésére, amelyeket mi is szenvedünk; akár megvigasztaltatunk a ti vigasztalástokért és üdvösségetekért [van az]. És a mi reménységünk erős felőletek.
Az átélt dolgok elfogadására és elviselésére utal és az ezek által kiváltott érzéseket foglalja össze a fenti két kifejezéssel. Sokkal inkább, mint a kimerülést, vagy puszta fáradtságot, amit a fizikális szolgálat okoz. Minden ellenállás, előítélet, megaláztatás és lenézés ellenére tanúsított kitartásban és alázatban megnyilvánuló gyümölcse ez a Ruachnak, ami a lankadatlan szolgálatban teljesedik ki. Pontosan az, amit Yahusha végzett, amikor a földön járt és amikor mindent feláldozott, ami a testi ember számára fontos, mindenkit nagyobbnak tartva saját magánál.
Ez persze egy elérhetetlen fokozata a szolgálatnak, ami viszont teljesíthető, hogy olyat teszek, ami abszolút más előnyére való lemondással jár az én részemről. Minden említésre méltó cselekedet, azért dícséretes, mert áldozattal és valamiről való lemondással jár a cselekvő részéről. Akár idő, energia, szabadság, kényelem, vagy haszon. A szeretet a legtökéletesebb példa, ami szintén egyfajta soha meg nem szűnő, kétirányú szolgálat, ha egy kicsit elgondolkodunk rajta.
Máté 4:10 Ekkor monda neki Yahusha: Eredj el Sátán, mert meg van írva: Yahuah-t, a te Elohimedet imádd, és csak neki szolgálj G3000 (latreuó).
Máté 4:11 Ekkor elhagyá őt az ördög. És íme angyalok jövének hozzá és szolgálnak G1247 (diakoneó) vala neki.
Márk 10:45 Mert az embernek Fia sem azért jött, hogy neki szolgáljanak, hanem hogy ő szolgáljon, és adja az ő életét váltságul sokakért.
G3000 λατρεύω (latreuó) – szolgál (Szolgálni vkit; mint Istent)
G1247 διακονέω (diakoneó) 1) szolgál, kiszolgál, szolgálatot végez 2) szolgáltat, készít 3) szolgálatára van, segít 4) diakónusként szolgál (vö. G1249) (Szolgálni vkinek; hasznára).
Van egy harmadik verzió is, ami szintén elég gyakran előfordul, mikor szolgálatról beszél a Megújult Szövetség.
Máté 6:24 Senki sem szolgálhat G1398 (duleuó) két úrnak. Mert vagy az egyiket gyűlöli és a másikat szereti; vagy az egyikhez ragaszkodik és a másikat megveti. Nem szolgálhattok Elohimnek és a Mammonnak.
G1398 δουλεύω (duleuó) 1) rabszolgának lenni, rabszolgasorban van 2) szolgál
Talán nem is szorul túl nagy magyarázatra, hogy a pénz vonatkozásában miért a “rabszolgának lenni” kifejezést említi. Ami egy olyan kapcsolatra utal, ahol egyik fél függ a másiktól. Persze ez vonatkozik az ember – Elohim kapcsolatra is. Nem mellesleg a bűn esetében is sűrűn ezt használja Saul is például.
.
.
Róm 6:6 Tudván azt, hogy a mi ó emberünk ő vele megfeszíttetett, hogy megerőtelenüljön a bűnnek teste, hogy ezután ne szolgáljunk a bűnnek:
Róm 6:7 Mert aki meghalt, felszabadult a bűn alól.
Ne ez határozza meg döntéseinket és életünket.
Katolikus Lexikon –
szolgálat, szolgálattétel (gör. Diakonia,): szoros értelemben a szolga alárendeltségi viszonyából következő tevékenység végzése; tág értelemben mások javára végzett tevékenység; átvitt értelemben mások tetszésére végrehajtott, szívességből fakadó cselekedet.
2. Az Úsz-ben. A görög szócsoport (duleuein, duleia, dulosz) teljesen profán értelemben vett használatáról az ÚSz-ben nem lehet szó. Ha az akkori nyelvhasználat szerint abszolút függőségi viszonyra utal is, akkor is Krisztus üdvözítő művére irányul (Máté 6:24 – Mammon). – a) Jézus egyértelműen tanítja, hogy Isten szolgálatába hívja az embert. Ebből a tényből az embernek le kell vonnia következtetéseit; az egyéni kezdeményezésnek csak Isten akaratának keretein belül van szerepe. – b) Jézus tanításában a szolgálat fogalma a felebaráti szeretet ÓSz-i parancsából következett. Az Isten szeretetével a szolgálat az erkölcsi magatartás lényegévé, magvává vált. Jézus a szolgálatban jelöli meg azt a magatartást, mely igazi tanítványait és követőit jellemzi. Jézus követésének mércéjévé, fokmérőjévé válik a szolgálat.
Máté 20:26 De ne így legyen közöttetek; hanem aki közöttetek nagy akar lenni, legyen a ti szolgátok; (dulosz) Aki más, vagy magasabb rangú akar lenni, az legyen a legkisebb. Az legyen a rabszolgátok.
Máté 20:27 És aki közöttetek első akar lenni, legyen a ti szolgátok. (diakonosz) Aki, bár ugyanolyannak tartja magát, de első akar lenni, ő legyen az utolsó a sorban.
Máté 20:28 Valamint az embernek Fia nem azért jött, hogy neki szolgáljanak, hanem hogy ő szolgáljon, és adja az ő életét váltságul sokakért. (diakoneo)
– c) A szócsoport leggyakrabban a keresztényekre (Yahusha követőkre) vonatkozik, mint Krisztus és Isten szolgáira. Ahol Isten szolgálatáról van szó, rendszerint az Ószövetség szóhasználatához igazodással állunk szemben. Jakab, Isten és Jézus Krisztus szolgájának nevezi magát. Jézus Krisztus szolgája a levelek elején megtisztelő cím. Mindenekelőtt Pál leveleire jellemző, hogy a keresztények, mint Krisztushoz tartozók jelennek meg, életük pedig a feltámadott és megdicsőült Krisztus szolgálata. Mielőtt eljutottak a hit világosságára, a bűn, az istenek, vagy a földi vágyak szolgálatában álltak. Krisztus megváltó műve által megszabadultak a bűntől és szabaddá váltak Krisztus szolgálatára. Ez az új állapot megkívánja, hogy az ember föltétlenül átadja magát Istennek, egyszersmind azonban a Krisztussal való teljes közösséget is jelenti a szeretetben.
Ef 6:6 Nem a szemnek szolgálván G3787 (hé ophthalmodul), mint akik embereknek akarnak tetszeni, hanem mint Mashiach szolgái, cselekedvén Elohimnek akaratát lélekből,
G3787 ἡ ὀφθαλμοδουλ (hé ophthalmodul) – látszatmunka, látszat kedvéért való dolgozás
Ef 6:7 Jó akarattal, mint akik a Gazdának szolgálnak és nem embereknek;
.
Minden feladatunkra úgy kell tekintenünk, ahogy itt Saul kiemeli, nem várva köszönetet semmiért és, ha őszintén a segítő szándék vezérel, akkor ez az észrevétlenség nem is fog gondot okozni. (London forgalom)
Ha valakit magam elé engedek a kocsisorban, azt ne azért tegyem, hogy utána intsen, vagy felvillantsa vészvillogóját, hanem azért, hogy jobban haladjon a forgalom és mindenki nyugodtabb maradhasson és ne az okozzon örömet, hogy hálás valaki és bólint egy nagyot, hanem az, hogy, ha észre sem veszik mit tettem. Ez rengeteget taníthat a szolgálatban való kitartásban és, akkor talán mi is hasonló dícséretben részesülhetünk, a gyülekezet angyalán keresztül.
Mindez nem azt jelenti, hogy senkinek semmiért köszönetet ne mondjunk és akarattal kerüljük az elismerést, sokkal inkább, hogy ne ez motiválja jó cselekedeteinket, hiszen, akkor teljesen más lesz a végkimenetele tettünknek és valószínűleg mi is akaratunkkal ellenkező irányba fogunk változni.
Máté 6:2 Azért mikor alamizsnát osztogatsz, ne kürtöltess magad előtt, ahogy a képmutatók tesznek a zsinagógákban és az utcákon, hogy az emberektől dicséretet nyerjenek. Bizony mondom nektek: elvették jutalmukat.
Azért részletezem ezt annyire, mert látni fogjuk, hogy ez problémákat okozott a gyülekezetekben is, amiért feddésben és mondhatjuk fenyegetésben részesültek. Fontos, hogy, ha okosak szeretnénk lenni, akkor tanuljunk mások hibáiból, de legalább sajátunkból, illetve megtanulni elfogadni a segítséget, saját jótetteink mintájára.
Teológiailag. 1. A szolgálni akarás és szolgálatkészség Jézus követésében ajándék, nem merő egyéni teljesítmény; válasz Isten hívására, mely a szegény emberek bajában és a szenvedő teremtményben szólal meg. A bátorsága, alázata és jósága abban mutatkozik meg, hogy akik másokat szolgálnak, szívesen ismerik be, hogy maguk is segítségre szorulnak és mások szolgálataitól függnek, s ennek megfelelően cselekszenek.
Az igazi segítség a segítő személye úgy és annyira, ahogy és amennyire a Jézus Krisztusra való tekintettel fogékony a mások segítésének elfogadására. Így az Egyházban a szolgálat Istennek szól Jézus Krisztusban és az ő Szent Lelkében, és általuk a hívek egész közösségének. Ezért a II. Vat. Zsin. kijelentését az Egyházról, mint az emberek Istennel és egymással való egységének szentségéről (LG 1) alapvetően a szolgálat szellemében kell alkalmazni. Ez az istenszolgálat a hívők közösségében oszthatatlan, azaz a liturgiára, a tanúságtételre és a karitatív szolgálatra egyaránt vonatkozik. Ezért nem hiteles és nem felel meg az evangéliumnak, ha valaki pl. a liturgiában akar szolgálni Istennek anélkül, hogy hajlandó volna a szegényeknek szolgálni, s e szolgálatot egyénileg is, közösen is végezni. Mivel a szolgálat képességét a szolgáló Mártára és az „Úr szolgáló leánya” szavakra hivatkozva gyakorlatilag egyoldalúan a nőknek tulajdonították, ezért külön hangsúlyozni kell, hogy minden kereszténynek sajátos hivatása és képesítése van a szolgálatra.
Csak figyelni kell és akarni megtalálni mindig azt, amit éppen tehetek a közösségért. Erre Ab Yahuah Nagy Ünnepei óriási segítséget nyújtanak és láthattuk is a napokban, hogy milyen nagyszerűen működik az egység, ha mindenki elvégzi saját szolgálatát. Ha azonban a motiváció elvész, vagy idővel eltorzul, akkor minden nap egy keserves szenvedés lesz, mert mindenhol csak azt fogom látni, hogy mennyivel jobban csinálnám egyedül, majd, ha ez nem szűnik, esetleg elterjed a gondolkodásmód, akkor az egész közösség veszélybe kerül, míg a gyülekezet angyala meg nem kapja a figyelmeztetést.
Ellenben, ha ragaszkodunk az egység és az egyének állandó monitorozásához, akkor egyszerű kiszűrni a kórokozót és megmaradhatunk Ab Yahuah szűk ösvényén. Ez viszont lankadatlan figyelmet igényel és, amint problémát észlelünk, vissza kell térni oda, ahol még minden rendben volt.
Jel 2:2 Tudom a te dolgaidat és a te fáradságodat és tűrésedet, és hogy a gonoszokat G2556 (kakosz, é, on) nem szenvedheted G941 (basztadzó), és megkísértetted G3985 (peiradzó) azokat, akik apostoloknak mondják magukat, holott nem azok, és hazugoknak találtad őket;
G2556 κακός, ή, όν (kakosz, é, on) 1) rossz, gonosz, romlott, züllött, gyalázatos 2) rossz, káros, ártalmas 3) értéktelen, hitvány 4) alkalmatlan, ügyetlen, gyáva 5) főnévként (többesszám semlegesnem): bajok, szerencsétlenségek, viszontagságok, sérelmek
Máté 21:41 Mondának neki: Mint gonoszokat gonoszul elveszti őket; a szőlőt pedig kiadja más munkásoknak, akik beadják majd neki a gyümölcsöt annak idejében.
Máté 24:48 Ha pedig ama gonosz szolga így szólna az ő szívében: Halogatja még az én uram a hazajövetelt;
Márk 7:21 Mert onnan belülről, az emberek szívéből származnak a gonosz gondolatok, házasságtörések, paráznaságok, gyilkosságok,
Az első négy előfordulásból három szerepelt itt, amiből arra tudunk következtetni, hogy ez a “gonosz”, éppen az ellenkezője annak, amit az embernek csinálnia kellene. Ellenkezik a gazda akaratával, a feladattal, a közösség ideológiájával, az Atya Szavával. Az engedetlenség kiteljesedése. Szerencsére az utóbbi időben sokat foglalkoztunk Jónás könyvével, így mindannyian emlékszünk még, hogy ő is pont az ellenkező irányba indult a lehető legmesszebbre attól, ahová Ab Yahuah küldte őt. Ezt a fogalmat mutatta be a gyakorlatban döntésével a próféta, a történetben.
Az efézusi gyülekezet azonban ezt a fajta viselkedést és ezeket az embereket nem volt hajlandó elviselni. Azt csinálták, amivel kiszűrhető a gonoszság és szakadás. Folyamatosan vizsgálták önmagukat és tagjaikat, hiszen azt mondja nekik, hogy:
a gonoszokat nem szenvedheted G941 (basztadzó), és megkísértetted G3985 (peiradzó) azokat, akik apostoloknak mondják magukat, holott nem azok, és hazugoknak találtad őket;
G941 βαστάζω (basztadzó) 1) felemel, kézbe vesz, megragad 2) visz, hordoz, cipel 3) elvisz, eltávolít, elvesz, elemel 4) elvisel, elhordoz vkit
G3985 πειράζω (peiradzó) 1) kipróbál, próbára tesz, megpróbál 2) próbálkozik vkivel, kísért
Vagyis vizsgáltak mindenkit, nem félelemből, vagy gyanakvásból, hanem annak érdekében, hogy a közösség feddhetetlensége minél tovább fennmaradhasson, de láthatjuk, hogy még így sem voltak tökéletesek; távolról sem. Mint, ahogyan nem is az kell, hogy legyen a cél, hanem az arra való törekvés, ami viszont még egyértelműen látszott rajtuk ezen a ponton.
Ez a feladat számunkra is. Még ma is. Mint gyülekezetnek és, mint hívőknek külön-külön. A tökéletesre való törekvés. Az önreflexió és mások vizsgálata, megítélése, (a szó nem bíráskodó értelmében). Ha ez elmarad, idővel vége lesz mindennek, amit felépítettünk, mert észre sem vesszük majd, hogy milyen messzire sodort minket saját elménk a kezdeti alapállapottól.
.
1Kor 11:28 Próbálja meg azért az ember magát, és úgy egyék abból a kenyérből, és úgy igyék abból a pohárból,
1Kor 11:29 Mert aki méltatlanul eszik és iszik, ítéletet eszik és iszik magának, mivelhogy nem becsüli meg a Gazdának testét.
2Kor 13:5 Kísértsétek meg magatokat, ha a hitben vagytok-e? magatokat próbáljátok meg. Avagy nem ismeritek-e magatokat, hogy Yahusha HaMashiach bennetek van? Kivévén, ha méltatlanok vagytok.
1Ján 4:1 Szeretteim, ne higgyetek minden léleknek, hanem próbáljátok meg a lelkeket, ha Elohimtől vannak-e; mert sok hamis próféta jött ki a világba.
Zsolt 26:2 Próbálj meg, Yahuah, és kísérts meg, és vizsgáld meg veséimet és szívemet.
.
Nem az a lényeg kinek van igaza, hanem, hogy mi az igazság és mi a helyes!
.
…megkísértetted azokat, akik apostoloknak mondják magukat, holott nem azok, és hazugoknak G5571 (pszeudész, esz) találtad őket;
G5571 ψευδής, ές (pszeudész, esz) – hamis, hazug, csaló
Megítélték őket azok alapján, amit tudtak az egyénekről összehasonlítván azt az Írásokkal. Nem csupán megítélték, hanem hazugnak, vagy csalónak nevezték ezeket az illetőket, mert nem egyezett nézetük az Atyáéval. Yahusha pedig mindezért dícséri őket, nem pedig azt mondja, hogy senki fölött ne ítélkezz, hiszen Ő tisztában volt vele, hogy ez nemhogy nem negatív cselekedet, hanem szükségszerű az ideológia és a közösség védelme érdekében. Későbbi levelekben olvasuk majd, hogy elmarasztalja például a thiatirabeli ekklésziát, mert megtűrték maguk között a hamis tanítást.
(Az Atya sokak által megkérdőjelezett követeléseit is ugyanez a cél motiválta. Azokra gondolok, ami mindig úgy végződik, hogy: “Így irtsátok ki a gonoszt magatok közül”).
Jel 2:3 És [terhet] viseltél G941 (basztadzó), és béketűrő G5281 (hé hüpomoné, -ész) vagy, és az én nevemért fáradoztál G2872 (kopiaó) és nem fáradtál G2577 (kamnó) el.
G941 βαστάζω (basztadzó) 1) felemel, kézbe vesz, megragad 2) visz, hordoz, cipel 3) elvisz, eltávolít, elvesz, elemel 4) elvisel, elhordoz vkit
G5281 ἡ ὑπομονή, -ῆς (hé hüpomoné, -ész) – tűrés, elviselés; türelem, kitartás, állhatatosság
Türelmesen viselted és kitartóan hordoztad mindazt a terhet, ami rád lett bízva. Állhatatos voltál feladataid végzésében és minden szolgálatodban.
G2872 κοπιάω (kopiaó) 1) elfárad, kimerül; beleun 2) fáradozik, bajlódik; keményen dolgozik
G2577 κάμνω (kamnó) 1) fáradozik, erőlködik, vesződik vmivel 2) elfárad, kimerül 3) beteg, megbetegedik, (betegségtől) szenved
Keményen dolgoztál és mégsem fáradtál el, merültél ki, vagy dőltél ki a sorból még betegség miatt sem. Nem mintha a betegség probléma lenne, de itt arra utal, hogy egyáltalán semmi nem hátráltatta a közösséget, vagy éppen a gyülekezet angyalát, hogy elvégezze, mindazt, ami a fizikálisban segíti az ekklészia fejlődését. Valami azonban mégis hiányzott, vagy épp elveszett.
.
Jel 2:4 De az a [mondás]om ellened, hogy az első szeretetedet elhagytad G863 (aphiémi).
G863 ἀφίημι (aphiémi) 1) dob, hajít 2) elküld, elbocsát, szabadon enged 3) kiad (hangot), kibocsát (szellemét) 4) elenged (tartozást), felment (munka alól) 5) megszüntet 6) megbocsát 7) elhagy, távozik, magára hagy 8) otthagy, magára hagy; figyelmen kívül hagy, elhanyagol 9) hagy, enged
Tűzbiblia – Revideált Új Fordítás
Arra a mély és odaadó szeretetre utal ez a vers, amelyet az efézusi keresztények valaha Krisztus és igéje iránt éreztek, valószínűleg még akkor, amikor elfogadták Krisztus üzenetét és átadták neki életüket. (1) Az efézusi gyülekezet hűségesen, szorgalmasan szolgált, ám Jézus fegyelmező szavaiból kiderül, hogy bár abban hittek és úgy tettek, amint kell, sőt megpróbáltatásokat is kiálltak Krisztus ügyéért, ez még nem jelentette, hogy személyes kapcsolatban állnak vele. A szolgálatukat adták Istennek, nem önmagukat.
(2) Jézus rámutat, hogy Istennel való kapcsolatunk elsősorban nem azon múlik keményen dolgozunk-e a gyülekezetért, ismerjük és védelmezzük-e az igazságot, részt veszünk-e az istentiszteleten, vagy vállaljuk-e a megpróbáltatást Krisztusba vetett hitünkért. Ő mindenek felett azt várja, hogy őszintén, teljes szívünkből szeressük őt.
2Kor 11:3 Félek azonban, hogy amiként a kígyó a maga álnokságával megcsalta Évát, akként a ti gondolataitok is megrontatnak [és eltávolodnak] a Mashiach iránt való egyenességtől.
5Móz 10:12 Most pedig, óh Izrael! mit kíván Yahuah, a te Elohimed tőled? Csak azt, hogy féljed az Yahuah-t, a te Elohimedet; hogy minden ő utain járj, és szeresd őt, és tiszteljed Yahuah, a te Elohimedet teljes szívedből, és teljes lelkedből,
(3) Ha igazán szeretjük Jézust, akkor az a fontossági sorrendünkön is meglátszik. Töltünk-e vele időt rendszeresen imádságban és igeolvasásban? Ha igen, puszta kötelesség tudatból tesszük-e, vagy, hogy jobban megismerjük őt? Folyamatosan tudatában vagyunk-e jelenlétének? Erkölcsi tisztaság jellemzi-e életünk minden területét, azaz kerülünk-e mindent, amivel megbánthatjuk a Szentlelket, vagy, ami ellentétes Krisztus szeretetével?
… az első szeretetedet elhagytad…
2Móz 20:3 Ne legyenek neked idegen elohimeid én előttem.
Préd 12:15 A dolognak summája, mindezeket hallván, [ez]: Elohimet féljed, és az ő parancsolatit megtartsad; mert ez az embernek fődolga! (lényege/értelme)
Préd 12:13 (Káldi) Halljuk mindnyájan a beszédnek végét: Féld Elohimet, és tartsd meg parancsait, mert ez az egész ember,
Scofield jegyzet:
„Az Ő parancsolatait megtartsd”, ez már határozott isteni kijelentést tartalmaz, mert a parancsolatok Istentől valók, és nem az embertől. Salamon, aki a könyvön végig a földi dolgok hiábavalóságáról beszélt, azzal fejezi be, hogy népének figyelmét a parancsolatokra irányítja. A végső következtetés megegyezik mind az Ó-, mind az ÚSZ-gel, mert bemutatja a (1) hitet („Istent féljed”) és a (2) cselekedeteket („az Ő parancsolatait megtartsd”).
.
.
Ján 14:15 Ha engem szerettek, az én parancsolataimat megtartsátok.
Ján 14:21 Aki ismeri az én parancsolataimat és megtartja azokat, az szeret engem; aki pedig engem szeret, azt szereti az én Atyám, én is szeretem azt, és kijelentem magamat annak.
Jel 2:5 Emlékezzél meg azért honnét estél ki, és térj meg, és az előbbi cselekedeteket cselekedd; ha pedig nem, hamar eljövök ellened, és a te gyertyatartódat kimozdítom G2795 (kineó) helyéből, ha meg nem térsz.
G2795 κινέω (kineó) 1) mozgat, megmozdít, helyéről elmozdít 2) ráz; megrendít, felbolygat, megzavar 3) passzív alak: mozog; megrendül, felbolydul, felkavarodik
Ha gondolkodásmódod vissza nem tér, a kezdeti alapállapothoz, akkor megzavarom a nyugalmat. Ha arra gondolunk, amit a gyertyatartó jelentésével kapcsolatban megbeszéltünk elmúlt alkalommal, akkor veszélybe kerül a gyülekezet angyalának mindenképpen, de az egész gyülekezet szerepe is az Atya tervének megvalósításában. Ugye ez ábrázolja azt a világosságot, ami az Atyától árad ki a gyülekezeten keresztül. Ha ezt kimozdítja helyéből, akkor ez a pozíció és mindaz, amit elértek veszélybe kerül, de legalábbis megváltozik.
Másképpen: teljesen mindegy, hogy ki milyen szolgálatot végez, ha a kezdeti lelkesedés és motiváció elvész, arra Ab Yahuah-nak nem lesz szüksége, mert az olyan, mint egy robot. Ezért adta a szabad akaratot a teremtményeinek, hogy Őt akarják választani, minden döntésükkel.
Jel 2:6 De az megvan benned, hogy a nikolaiták cselekedeteit gyűlölöd, amelyeket én is gyűlölök.
A nikolaitákról bár keveset tudunk, a Tűzbiblia mégis megdöbbentő dolgokat szedett róluk össze, és anélkül, hogy utalnék bárkire, mindenki döntse el, hogy kikre emlékeztetik a következő sorok és meg fogja látni, hogy már az első században gyökeret vert a bűn kiirthatatlan konkolya.
Tűzbiblia – Revideált Új Fordítás
A nikolaiták megadták magukat a pogány társadalomnak: azt tanították, hogy lelki szabadságuknak köszönhetően bármilyen erkölcstelenséget megtehetnek, nem jár érte büntetés, mivel Isten kegyelme (meg nem érdemelt jóindulata, szeretete és irgalma) miatt sem üdvösségükre, sem krisztuskapcsolatukra nincs hatással. Az Úsz. határozottan ellentmond ennek és kijelenti, hogy az ilyen ember nem örökli Isten országát. Isten gyűlöli azt a hamis és félrevezető tanítást, amely szerint az üdvösség és az erkölcstelenség megfér egymás mellett. Aki Krisztushoz hű, az gyűlöli, amit Isten gyűlöl – ez az egyik legfőbb jellemvonása.
Aki győz, annak életét a bűn, a Sátán és a romlott világrend fölötti diadal jellemzi. A győztes akkor sem igazodik a világi hiedelmekhez és viselkedésformákhoz, ha Istennel és népével ellenséges környezetben él és ellenáll az egyházon belül (vagyis a világban) megjelenő istentelen tendenciáknak.
.
Jel 2:7
Akinek van füle, hallja, mit mond a Lélek a gyülekezeteknek. A győzedelmesnek enni adok az élet fájáról, amely Elohim paradicsomának közepette van.